Mark en Julian Remie, Railrelease, Raillogix en Railbrokerz:

Aanbieden spotverkeer in spoormarkt bleek revolutionair te zijn

Donderdag, 23 juni 2016, 14:02

Aanbieden spotverkeer in spoormarkt bleek revolutionair te zijn

Tijdens het Spoorcongres op 19 mei jongstleden werden de beide broers Mark (38) en Julian (29) Remie verkozen tot Spoormannen van het jaar 2016. Hoogste tijd dus voor een uitgebreid interview met de beide mannen, waarvan onderstaand akte.

Vanzelfsprekend worden eerst nogmaals de felicitaties overgebracht, maar al snel komt de historie en de ontwikkelingen van hun onderneming aan de orde.

Nadat Mark enige jaren als consultant in de spoorwereld heeft gewerkt, ging hij zich steeds meer verbazen hoe inefficiënt wagons en locomotieven werden ingezet. Wagons stonden vaak wekenlang werkeloos aan de kant en als ze werden ingezet voor belading bleken er ineens allerlei defecten aan te zitten en moesten de wagons na reparatie weer weken wachten op nieuwe lading. Dat kon veel beter dacht Mark en daarom begon hij in 2005 voor zichzelf en startte hij Railrelease.

Ten behoeve van een aantal eigenaren nam Railrelease het beheer over van de wagons. Het ei van Columbus bleek het aanbieden van het op korte termijn verhuren van locomotieven en wagons met preventief onderhoud te zijn, zodat de wagons altijd op korte termijn konden worden ingezet voor korte periodes. Na een bescheiden start met slechts enkele tientallen wagons is Railrelease inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 1200 wagons in beheer. Van deze 1200 wagons is ongeveer 50% voor langere tijd verhuurd en de overige 50% wordt korte termijn verhuurd en kan heel snel en flexibel worden ingezet. Railrelease verhuurt tegenwoordig verschillende type wagons voor containers of bulklading. Daarbij werkt het bedrijf ook samen met particuliere investeerders of investeringsmaatschappijen om de huidige vloot uit te breiden met nieuwe wagons. Met de huidige lage rentestand is het rendement aanmerkelijk hoger dan op de bank.

Bij het verhuren hoorde vanzelfsprekend ook het herpositioneren van de wagons. Dan werden de wagons leeg opgestuurd van de locatie waar ze werden gelost naar de locatie waar ze weer nodig waren voor belading. Ook dit moest slimmer en in 2006 kwam daarom broer Julian het bedrijf versterken. Als Mark een set lege wagons moest herpositioneren om te verhuren, dan ging Julian op zoek naar betaalde lading om de wagons niet leeg door half Europa te laten rijden. Dit waren dan geen reguliere ladingstromen, maar het bleek wel toepasbaar op ad hoc vervoer, zoals het positioneren van containers of als een schip moest uitwijken naar een andere haven. Hiermee werd het spotvervoer in de starre spoorwereld geboren.

Samen richten de broers daarom in 2009 het bedrijf Raillogix op. Ook dit idee bleek weer een voltreffer en tijdens de financiele crisis groeit het bedrijf hard door spoorvervoer flexibel aan te bieden. Nog steeds doet Raillogix veel spotvervoer, ongeveer 50% van hun totale volume. De overige 50% is regulier vervoer op basis van langlopende contracten. Zowel bij het spotvervoer als bij het reguliere vervoer wordt de tractie geleverd door diverse tractieleveranciers. Inmiddels werken er bij Raillogix en Railrelease ongeveer 40 medewerkers en heeft het in 23 landen van Europa spoorvervoer verzorgd. Ongeveer 20% van het totale volume vindt plaats van en naar Nederland en vanwege het hoge internationale karakter van het bedrijf zijn er ook in Warschau en Praag kantoren van Raillogix en Railrelease geopend.

In 2014 is de groep met nieuwe activiteiten onder de naam Railbrokerz gestart. Mark houdt zich hier voornamelijk bezig met aan en verkoop van rijdend materieel zoals wagons en locomotieven. Voorts is Railbrokerz actief op het gebied van consulting, zowel ten aanzien van de haalbaarheid van spoorvervoer als de haalbaarheid van intermodale terminals.

Ondanks de crisis en de grote klappen die het spoorvervoer met name in de crisis heeft gehad is het Mark en Julian gelukt om het hoofd boven water te houden en met beide bedrijven sterk te groeien. Vanzelfsprekend komen dan ook de succesfactoren aan de orde. Naast de gebruikelijke elementen als efficiency, effectiviteit en financieel scherp blijven, worden een grote toegankelijkheid en de responsiviteit genoemd. Voornamelijk bij de klassieke spoorwegmaatschappijen is het moeilijk om het juiste loket te vinden en gaan er soms weken overheen tussen het moment van aanvragen en het verkrijgen van een dienstregeling en een tarief. Dan hoeft het voor de meeste klanten al niet meer, een snelle terugkoppeling naar de klant, ook als iets niet kan, is in de logistiek absoluut een must. Door een andere houding en cultuur aan te nemen is het de broers Remie gelukt om een vaste plaats in de spoorwereld te veroveren en daarmee is de benoeming tot Spoormannen van het jaar volkomen terecht.