Tjark van den Brink, bedrijfsmanager VolkerRail Logistics:

Als het even wat rustiger is...

Maandag, 31 december 2007, 00:00

“Als VolkerRail Logistics hebben wij ons onlangs aangesloten bij Rail Cargo. Bij VolkerRail denkt iedereen uiteraard eerst aan een van de grootste spooraannemers van Nederland. Wij zijn weliswaar een volle dochter van deze aannemer, maar opereren als zelfstandige vervoerder op het spoor. Volledig erkend door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. En daar is begin december 2007 de licentie voor Duitsland bijgekomen.”

“Onze core business is tractie leveren voor ons moederbedrijf: werktreinen rijden en  spoorbouwmachines overbrengen. Soms kunnen deze apparaten zelfstandig rijden, soms ook niet. VolkerRail Logistics beschikt over een park van 4 Alstom-locs type V100. En daar komt nog een 5e bij. Wij hebben dit type loc in Nederland geïntroduceerd. En dus ook de hele toelating doorlopen. Dat is bepaald geen sinecure zoals vele collega’s zullen beamen.”

“De locs onderhouden we in onze eigen – volledig gecertificeerde – werkplaats in Dordrecht. Voor vervoerder ITL zullen we trouwens ook het onderhoud aan hun V100-locs voor onze rekening nemen. Onze locs zijn voorzien van zowel ATB EG als NG. Bovendien hebben ze het Duitse Indusi aan boord. ERTMS, zoals nodig voor de Betuweroute, ontbreekt vooralsnog. Dan had ons moederbedrijf maar het onderhoudscontract voor de Betuweroute moeten winnen...”

“Naast deze loccen beschikt VolkerRail Logistics over 8 allround machinisten die bijna in heel Nederland wegbekendheid hebben. VolkerRail werkt immers in alle hoeken en gaten van het Nederlandse spoorwegnet. Omdat zowel bouw als onderhoud aan het spoor zo’n uiterst tijdgebonden type werk is, zijn deze mannen gewend tot op de minuut nauwkeurig te werken. Draaiboeken bij buitendienstellingen steken nu eenmaal bijzonder strak in elkaar.”

“Waarom vertel ik u dit nu allemaal? Nou, misschien kunt u er uw voordeel mee doen. Want de railinframarkt kent sterke pieken maar dus ook dalen. En juist in die rustige periode voor ons, kunt u zo’n betrouwbare loc plus allround machinist bij ons huren om juist úw pieken op te vangen! Onze thuismarkt kent een weekcyclus en een jaarcyclus. Omdat veel werk in de weekenden is geconcentreerd, zijn we aan de voor- en achterkant van zo’n weekend meestal stevig in de weer. Maar middenin de week is het vaak wat rustiger. Bovendien lopen de wintermaanden – traditiegetrouw - ook niet over van het vele infrawerk. Bij het goederenvervoer zie je dan juist weer een piek.” 

Onze mannen kennen niet alleen bijna overal de weg, ze zijn ook nog eens bevoegd om als radiolocbestuurder, als rangeerder en als wagenmeester te werken. Al met al denken we onze collega-vervoerders goede diensten te kunnen bewijzen, als zij bijvoorbeeld bij spotvervoer onvoldoende capaciteit achter de hand hebben.”

Tjark van den Brink
bedrijfsmanager VolkerRail Logistics