Harald Rotter, directeur Optimodal:

Capaciteit is krap

Dinsdag, 30 oktober 2007, 00:00

Steeds meer klanten ontdekken de voordelen van het intermodaal vervoer. “Een verheugende ontwikkeling”, aldus Harald Rotter, algemeen directeur van de intermodale agent Optimodal. Voorlopig kan de sector nog aan de groeiende vraag voldoen. Tegelijk neemt de behoefte aan extra terminalruimte en transportcapaciteit toe. Rotter pleit ervoor om prioriteit aan de railsector te geven, wanneer in Rotterdam mogelijkheden zijn om de transportcapaciteit en infrastructuur uit te breiden, mede in het kader van meer milieuvriendelijke oplossingen.

“Optimodal is sinds 2005 voor ongeveer 75 procent eigendom van de Duitse intermodale railoperator Kombiverkehr. Railion Nederland is aandeelhouder van de overige 25 procent. Kombiverkehr is eind jaren zestig opgericht, op initiatief van een groot aantal expeditiebedrijven en wegtransporteurs. Door deel te nemen in Kombiverkehr, konden zij via bundeling van het ladingaanbod betere prijzen en een betere kwaliteit bedingen bij het railtransport. In 2002 werd Stinnes AG voor 50 procent aandeelhouder van Kombiverkehr. De andere 50 procent van de aandelen is nog steeds in handen van de gezamenlijke expeditiebedrijven en wegtransporteurs. Deze groep is inmiddels uitgegroeid tot zo’n 230 ondernemingen.”

“Kombiverkehr onderneemt de nodige acties om de terminalcapaciteit in Rotterdam beter te benutten. Vanaf 8 oktober 2007 rijden de Kombiverkehr-treinen rechtstreeks van RSC Waalhaven naar Duisburg v.v. En vanaf 10 december 2007 ook rechtstreeks van de Maasvlakte naar Duisburg/Dortmund v.v. De voordelen voor de terminals zijn duidelijk. Verder is de kwaliteit van de trein flink toegenomen: al vanaf de eerste week zitten we elke dag in het juiste dienstregelingpad. En als de Kombiverkehr-treinen straks over de Betuweroute kunnen rijden, komen we een uur eerder aan op de terminal in Duisburg. Dat verzekert ons er nog meer van dat we alle aansluitingen naar onze bestemmingen in de rest van Duitsland, Scandinavië en Midden- en Oost-Europa halen. Verdere uitbreiding van treinverbindingen en diensten staan gepland voor de nabije toekomst. De klanten van Kombiverkehr - maar ook wij als Optimodal - kijken hier naar uit.”

“Om de modal shift van weg naar spoor te bewerkstelligen, streeft Kombiverkehr naar een sterke marktpositie. Zo is Kombiverkehr inmiddels ook partner in 40 railterminals in Duitsland, met als doel om zo dicht mogelijk in de markt te staan. Verder heeft Kombiverkehr samen met partners Lokomotion opgericht, een tractieleverancier gespecialiseerd in railtransporten tussen Duitsland en Italië. Bovendien steunt Kombiverkehr de ontwikkeling van innovatieve wagons voor het vervoer van semi-trailers. Kombiverkehr bezit ook nog een eigen vloot van ruim 160 wagons voor semi-trailers. Een ander belangrijk onderdeel van Kombiverkehr is KombiConsult, een dochteronderneming die adviseert op het gebied van intermodale transporten. Persoonlijk ben ik binnen Kombiverkehr verantwoordelijk voor de terminalstrategie en -activiteiten. Daarnaast vervul ik bij Optimodal Nederland de functie van algemeen directeur.”

“Optimodal is agent voor de railoperators Kombiverkehr, ICF en Polzug, voor de Barge Terminal Tilburg (BTT) en voor de Oosterhout Container Terminal (OCT). Dat houdt in dat wij bijvoorbeeld de lading boeken, de treinen plannen en alle vervoersdocumenten met de douane regelen. Ook  organiseren wij de trucking tussen de terminals in de haven. Bovendien bieden we onze klanten  nog de trucking aan vanuit de overslagterminal in het Europese achterland. Al met al nemen wij rederijen en logistieke bedrijven alle zorg uit handen en regelen het totale transport van port-to-door en van door-to-door.”

Harald Rotter, directeur Optimodal