Frans Zoetmulder, Managing director ERS Railways:

Controle over eigen productieproces maakt spoorvervoer betrouwbaarder!

Woensdag, 8 december 2004, 00:00

In september 2004 vierde ERS zijn tienjarig bestaan als Europese spooroperator. ERS is in 1994 opgericht door 4 Rederijen, Nedlloyd, Maersk, P&O en Sealand, met als hoofdtaak de inkoop van kwalitatief goede spoorproducten tegen aanvaardbare tarieven.

ERS introduceerde het Shuttleconcept op diverse bestemmingen, en kon hierdoor de kwaliteit van het spoorproduct verbeteren, terwijl de tarifering aanvaardbaar bleef.  

De oprichting van ERS uit onvrede met de toenmalige dienstverlening op het spoor heeft zijn vruchten afgeworpen. ERS heeft zich de laatste 10 jaar succesvol ontwikkeld tot een volwaardige railoperator. De gestage groei in vervoerd volume is hier het bewijs van.

In het eerste jaar (1994) werd slechts 22.000 TEU getransporteerd. Hierna werden groeipercentages geschreven met dubbele cijfers, via 220.000 TEU in 1999 tot 470.000 TEU in de 2003.

Het dienstenpakket werd alsmaar uitgebreid, en vandaag de dag rijdt ERS meer dan 280 shuttles per week, vanuit Rotterdam en de Duitse havens naar bestemmingen in België, Italië, Duitsland, de Tsjechische Republiek, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Polen, Denemarken en Griekenland.  

De vier oprichters van het bedrijf, die inmiddels in Maersk Sealand en P&O Nedlloyd zijn opgegaan, zijn nog steeds hoofdleveranciers van volumestromen, maar ook de volumes van derden zijn in de loop van de jaren gegroeid, en bedragen inmiddels een wezenlijk percentage van het vervoerde volume.

Uitbreiding van het netwerk:

Om betere communicatie met de klanten te verzekeren, heeft ERS in 2002 een bureau geopend in Hamburg. In 2003 is het besluit genomen om, samen met Maersk Sealand, een spoorterminal te beginnen dichtbij Praag. Hiervoor is ERS sro in Melnik opgericht. In 2003 werd ook een operationeel steunpunt geopend in Boedapest (Hongarije). In april van dit jaar is een tweede kantoor in Duitsland geopend in Frankfurt. Hier wordt gezorgd voor een soepele bijsturing van de ERS diensten in Duitsland, Zwitserland en Italië.

 Eigen Tractie:

Hoewel de introductie van het Shuttleconcept een belangrijke stap voorwaarts was, ontstond er wederom een verslechtering van de kwaliteit en tarieven van de tractieleveranciers die voor ERS niet meer acceptabel was. Daarom heeft ERS in 2000 samen met twee partners, Eurogate en TX Logistik, een nieuw spoorwegbedrijf in Duitsland opgericht: BoxXpress.de. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in binnenlands spoorvervoer in Duitsland. Het systeem begon in 2000 en is in de loop van de laatste 4 jaar snel gegroeid. Nu verbindt BoxXpress dagelijks Hamburg en Bremerhaven met Stuttgart, Nürnberg, Augsburg en München. Dit netwerk heeft een capaciteit van meer dan 900 TEU per dag.

Ook in Nederland was ERS ontevreden met de geboden tarieven en dienstenniveau dat door de spoorwegen werd aangeboden. Daarom heeft ERS in 2002 in Nederland zijn eigen spoorwegbedrijf opgericht: ERS Railways. In minder dan 6 maanden tijd, had ERS alle vergunningen, veiligheidscertificaten, treinpaden, locomotieven, wagens, onderkomen, bestuurders en ondersteunend personeel geregeld. Eind september 2002 werd begonnen met een dagelijkse Shuttledienst van Rotterdam naar Germersheim. Het unieke aan het ERS Railways concept is het feit, dat er geen onnodige stops door lokwissels gemaakt worden. De locomotieven van ERS zijn uitgerust met Nederlandse, Duitse en Belgische toelating en veiligheidssystemen. De dure en tijdrovende locwissels zijn niet meer noodzakelijk, wat in betere dienstkwaliteit resulteert. In januari 2003 heeft ERS Railways zijn diensten uitgebreid met 2 extra dagelijkse Shuttles naar Mainz en naar Neuss/Duisburg. ERS Railways is trots op het feit dat haar prestaties keer op keer de prestaties van voorgaande jaren overschrijden. De Duitse shuttles hebben een punctualiteit van meer dan 90%.

Ook de diensten op Italië voldeden niet aan ERS' wensen. ERS Railways is daarom gevraagd om de diensten tussen Rotterdam en het noorden van Italië te verzorgen.

Het was duidelijk dat het opzetten van een dergelijke dienst een belangrijke uitdaging zou zijn. Daarom werd besloten een strategische partner voor deze dienst te zoeken. In 2003 ondertekende ERS een samenwerkingsovereenkomst met de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB. Vanaf januari 2004 rijdt ERS Railways samen met SBB, 34 shuttletreinen per week tussen Rotterdam naar Melzo en Padova in Italië. ERS Railways verzorgt de tractie van Rotterdam tot Bazel. In Bazel neemt SBB de trein over en rijdt de trein door tot de eindbestemming in Italië. De start was niet geheel probleemloos, maar na de eerste vier maanden was het al duidelijk dat het serviceniveau dat van voorgaande jaren overtreft. Dit maakt duidelijk dat het hebben van controle over uw eigen productieproces, spoorvervoer aanzienlijk betrouwbaarder maakt.

Het spoor heeft toekomst;

Het spoor is de toekomst, omdat het vervoerd volume jaar na jaar groter wordt. Studies tonen aan dat het wegennet in Europa deze groei niet aan kan en zal dichtslibben. Andere wijzen van vervoer zijn noodzakelijk, om Europa van dit lot te behoeden. Het spoorvervoer is hiervoor één van de beste alternatieven. Hiernaast is het spoorwegvervoer milieuvriendelijker dan het wegvervoer. Het spoorvervoer heeft de toekomst in Europa, maar er zijn nog vele politieke - en infrastructurele obstakels die genomen moeten worden, om nog maar te zwijgen over de uitdagingen met betrekking tot harmonisatie en monopolisme.

De EU in Brussel heeft een duidelijk statement met betrekking tot het Europese spoorvervoer gemaakt;  de spoormarkt gaat open, en ERS zal absoluut één van de spelers in deze markt zijn.

U zult nog veel van ons horen.