Alan Gibson, Managing Director ERS Railways:

Dit najaar wekelijks China - Europa

Maandag, 30 juni 2008, 00:00

Dit najaar wekelijks China - Europa

“Dit najaar gaat ERS Railways wekelijks een shuttletrein rijden tussen Shenzhen in Zuid-China en Pardubice in Tsjechië. Wij doen dat voor één specifieke klant die zijn voordeel wil halen in de totale keten (supply chain) en daarbij zijn transportcapaciteit wil uitbreiden. Vandaar dat het bedrijf kiest voor een trein als alternatief naast het zeevervoer. Een enkele treinreis China - Europa duurt zeventien dagen. Een transport over zee daarentegen vereist ongeveer 30 dagen.

Een treinverbinding China - Europa opzetten doe je niet van de een op de andere dag. Ruim 12.000 kilometer moeten worden overbrugd en tal van landsgrenzen gepasseerd. Dat betekent douanecontroles, maar ook het vanwege de verschillende spoorbreedtes overzetten van lading aan de Chinees - Mongolische en de Wit-Russische - Poolse grens. Van China tot en met Rusland kunnen wij bovendien met treinen van 104 TEU rijden, om deze vanaf Polen vervolgens weer te moeten opsplitsen in twee treinen van 52 TEU.    

Als pilot rijden we nu al een tijd lang maandelijks één trein. In juni 2007 deden we dat voor de eerste keer als roundtrip met retourlading vanuit Tsjechië. Geen eenvoudige opgave, want hier speelt dezelfde onbalans als in het vrachtverkeer over zee. Ons businessconcept van containershuttletreinen tussen twee vaste punten beperkt ons bovendien. Wij nemen geen andere lading dan containers of wisselbakken mee en halen en brengen niet her en der losse containers.

In de pilot managen wij de voorbereiding, organisatie en uitvoering van elke trein tot op microniveau. Tot in de kleinste details zitten wij er bovenop. In samenwerking met onze zusterbedrijven in China (TMT) en Rusland (TSES) worden alle overdrachts- en controlepunten van te voren uitgewerkt. Alles met het doel om straks in een regulier productiemodel de treinen op een meer standaard manier te kunnen begeleiden. Douanetechnisch is de nieuwe verbinding alleszins overzichtelijk. De trein rijdt voor één klant met één product. Om te leren lopen is dat een prima basis. In een later stadium kunnen we dan (zonodig) uitbreiden naar meer klanten en/of meer soorten lading op één trein. De pilot gebruiken we bovendien om te experimenteren met meerdere routes. China - Mongolië - Rusland - Wit Rusland - Polen - Slowakije - Tsjechië is een mogelijkheid, maar ook zuidelijker via Kazachstan en/of de Oekraïne is een optie. Om verstoringen voor te zijn willen wij onze wekelijkse dienst straks flexibel kunnen opereren.

Een veelgestelde en logische vraag is of de trein op het traject China - Europa kan concurreren met het zeeschip en op bepaalde piekmomenten van het jaar, wanneer reistijd een cruciale factor is, feitelijk ook met het luchtvrachtproduct. Het gaat er om dat een klant niet op één paard wil wedden. Natuurlijk blijven de overgrote volumes gewoon per schip gaan; laat daarover geen misverstand zijn. Shenzhen - Rotterdam per trein is geen serieuze optie. Tegelijkertijd is er in China wel een duidelijke trend dat de productie steeds verder landinwaarts verschuift (ook bij onze eerste klant), met nieuwe uitdagingen en extra kosten om goederen over lange afstanden te vervoeren naar de zeehaven. Als vervolgens ook in Europa de eindbestemming substantieel ver in het achterland ligt, maakt de rechtstreekse treinverbinding een verschil. Meerdere klanten hebben zodoende belangstelling voor ons nieuwe China - Europa product. Ik verwacht dat het in de toekomst zeker niet bij één trein per week zal blijven.

Tot slot wil ik graag een hardnekkig misverstand aanroeren. Vaak wordt nog gedacht dat ERS Railways synoniem staat aan Maersk Line. Maersk Line is een grote klant, maar wij hebben veel andere klanten en zijn actief bezig deze klantenkring uit te breiden. Om dat te onderstrepen zijn wij sinds dit jaar onderdeel van een aparte divisie binnen A.P. Möller: Container Inland Services. De komende tijd gaat ERS Railways meer treinen inzetten - voor bestaande en nieuwe bestemmingen - om de gehele markt beter te bedienen.

Alan Gibson
Managing Director ERS Railways

PS De komende twee jaar vervangt ERS Railways al zijn zeventien diesellocomotieven door duurdere elektrische locomotieven. Hiermee spelen wij niet alleen in op de stijgende brandstofprijzen, maar willen wij als ERSRailways vooral een goede bijdrage leveren aan het milieu.”