Luciën Stötefalk, Directeur van Global Intermodal:

‘Douaneafhandeling op Rusland en Centraal-Azië loopt soepel’

Vrijdag, 29 oktober 2010, 00:00

‘Douaneafhandeling op Rusland en Centraal-Azië loopt soepel’

‘Er wordt de laatste tijd veel geschreven over de nieuwe douane-unie tussen Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan, die deze zomer in werking is getreden. Dat is mooi, maar eerlijk gezegd merken wij er bij Global Intermodal niet zo heel veel van. De reden is dat de douaneafhandeling op het spoor al vrij soepel gaat. Als wij bijvoorbeeld een transport doen vanuit Nederland richting Rusland of Centraal-Azië, dan wordt er gereden op een CIM-vrachtbrief. Wanneer bij de grens van Polen met Wit-Rusland wordt overgeladen van een Europese op een Russische wagon, wordt daar een SMGS-vrachtbrief opgemaakt voor Rusland, Centraal-Azië en de Kaukasus. Die neemt de douanestatus van de CIM-vrachtbrief over.

In die zin heeft de douane-unie op ons werk niet zo’n impact. Er wordt nu gepraat over een algemene vrachtbrief, die als douanedocument kan gelden voor Europa en Rusland, maar die is nog niet van toepassing. Als zo’n vrachtbrief er wel komt, dan wordt het transport weer iets makkelijker.

Wij werken met name voor de olie- en gasindustrie, onder meer de grote leveranciers zoals Halliburton en MI Drilling. We doen niet rechtstreeks zaken met de verlader, maar met de toptien van expediteurs op dit gebied. Het gaat om boorchemicaliën, boorpijpen, afsluiters en noem maar op. Dat transport is niet alleen gecontaineriseerd, maar ook conventioneel wanneer het gaat om zaken die niet in een container passen.

De afstand naar de grens met Wit-Rusland ligt zo’n 1.300 km weg en Kazachstan 4.000 tot 6.000 km. De transittijden bedragen al gauw dertig dagen. Wij hebben te maken met reguliere bestemmingen voor de olie- en gasindustrie en dat loopt over het algemeen goed door. We hebben weinig hinder van tijdrovend groeperen van treinen.

Het meest essentiële aan het spoorvervoer op Rusland is, dat de documentatie perfect is, met name van de spoorvrachtbrieven. Die moeten helemaal conform de eisen van het Russische spoor zijn. De omschrijving en de HS-code van de goederen moeten beslist juist zijn, colli, aantallen, alles moet kloppen en per item gespecificeerd zijn. Doe je dat niet, dan heb je een probleem.

Er is door de crisis duidelijk minder aanbod, tot wel 50 procent minder. De tarieven in de markt staan dus zwaar onder druk. De opdrachtgevers zoeken ook goedkopere mogelijkheden. De landroute is weliswaar het snelst, maar er zit een prijskaartje aan. Om tegemoet te komen aan de vraag naar goedkopere alternatieven bieden we naast de landroute ook de optie aan via zee en spoor. Dat is de route via over zee naar de Baltische staten en van daaruit per spoor naar de eindbestemming. Dat duurt drie tot vier dagen langer, maar er is wel een prijsvoordeel.

De tweede tak van Global Intermodal houdt zich bezig met het Europese vervoer ten behoeve van de rederijen. Wij bieden via onze partners een spoordienst aan op Madrid, Barcelona en Valencia, rechtstreeks met vier vertrekken per week. Daarbij gaat het om algemene handelsgoederen, zoals tankcontainers, cosmetica in containers, te veel om op te noemen. Het spoor heeft een korte transittijd van vier of vijf dagen. Wil je sneller, dan ga je over de weg, mag het wat langer duren, dan kun je over zee.

Wie zien een groei op het spoor, niet alleen binnen Europa maar ook op het oosten. Aan de aard van de aanvragen zien we dat er meer belangstelling is voor het spoor als alternatieve vervoerwijze. In de olie-industrie weet je dat als de projectlading toeneemt, er weer meer wordt geïnvesteerd. We zien daar de laatste maanden weer een toename, dus dat is voor ons een positief teken.”

Luciën Stötefalk

Directeur Global Intermodal