Tony Lucas, Managing Director Captrain:

Een Europees gezicht voor Captrain

Zondag, 28 februari 2010, 00:00

Een Europees gezicht voor Captrain

“Met de vorming van Captrain is een puur Europese onderneming ontstaan, met een internationaal management dat ingespeeld is op grensoverschrijdend zaken doen. Een van onze belangrijke selling points is, dat we op het hele continent met eigen tractie het vervoer kunnen verzorgen. Er vindt aan de grens geen overdracht meer plaats tussen verschillende operators. Alles blijft in één hand".

Voor onze klanten is het een belangrijk voordeel dat er geen verandering van locomotief en overdracht van het beheer aan een andere organisatie is. De overgang is naadloos. Dat is sneller en goedkoper en daarom ook betrouwbaarder. We zijn niet meer afhankelijk van andere operators, die misschien geen machinist kunnen vinden of te laat arriveren. De integratie betekent bovendien dat we overal dezelfde systemen gebruiken.

Captrain Benelux heeft 165 mensen in dienst. Ons bedrijf is voortgekomen uit de recente samenvoeging van SNCF Fret Benelux (SFB) met Veolia Cargo in Nederland en in België en bovendien met ITL Benelux. Deze laatste was voor 70 procent eigendom van ITL Dresden en voor het overige deel van particuliere investeerders.

SNCF blijft volledig aandeelhouder via Transport et Logistique Partenaires (TLP). Dat geeft een stevige zakelijke basis. In Clichy la Garenne bij Parijs is het internationale hoofdkwartier van Captrain gevestigd, van waaruit de strategie wordt bepaald. Maar als werkmaatschappij zijn wij volledig verantwoordelijk voor onze financiële resultaten.

Deze overnames waren een goede aanleiding om een geheel nieuw merk in de Europese spoormarkt te introduceren. De naam Captrain is ingevoerd in Nederland, België, Italië en Duitsland. In landen als Polen en Tsjechië zijn we actief dankzij ons aandeel in ITL Eisenbahn in Dresden. In Roemenië hebben we een aanwezigheid in een niche dankzij een deelneming in een spoorwegoperator daar. Ook daar wordt het merk Captrain ingevoerd. Datzelfde is gebeurd in het Verenigd Koninkrijk, waar in de toekomst mogelijk ook met eigen locomotieven gereden zal gaan worden.

We rijden 130 treinen per week, waarvan ongeveer de helft op de noord/zuidroutes en de andere helft oost/west. Dit zijn allemaal round trip bloktreinen, dus in feite gaat het om 260 routes. In Nederland is Captrain actief in Geleen, Born, Vlissingen, Rotterdam en regelmatig ook in Amsterdam. Op dit moment hebben we in de Benelux alleen al 24 locs tot onze beschikking, waaronder Class 66, Vossloh G2000 en B 100 en Bombardier 189E.

De belangrijkste markten op dit moment zijn automotive, chemie en staal, allemaal sectoren die nu weer opleven. Daarbij is er nog de belangrijke sector van de agrarische producten, met name graan. En we zijn erg actief in intermodaal containervervoer, maar dat is nog sterk afhankelijk van het herstel van de volumes in de deepseamarkt.

Met de nieuwe eigendomsverhoudingen kunnen we met een beter geïntegreerde structuur onze positie in de Europese spoormarkt uitbouwen. We kunnen een groter geografisch gebied bedienen en dat biedt ons een flexibiliteit die we voorheen niet hadden. We zijn trouwens ook in een goede positie om spot-contracten aan te gaan dankzij onze unieke samenhangende structuur die ons flexibel maak en ervoor zorgt dat we innovatief kunnen opereren.”

Tony Lucas

Managing Director Captrain