Pieter Verweij, Managing Director Solines, en Gert Drent, directeur advies- en ingenieursbureau Logitech B.V.:

Eigen spooraansluiting strategische keuze voor Solines

Woensdag, 19 februari 2014, 12:35

Eigen spooraansluiting strategische keuze voor Solines

In juni 2013 nam de firma Solines in Moerdijk een eigen spooraansluiting in gebruik. Recent bracht Rail Cargo een bezoek en sprak met Pieter Verweij, Managing Director bij Solines en Gert Drent, Directeur van advies- en ingenieursbureau Logitech B.V. uit Driebergen, die betrokken was bij het ontwerp van de spooraansluiting.

De firma Solines is een internationaal leverancier van nieuwe, tweede keus stalen buizen, profielbuizen en surplus partijen. De voorraad ronde buizen en stalen profielen ligt rond de 20.000 ton. Deze voorraad wordt in bulkpartijen aangeleverd vanuit diverse fabrieken in het Duitse Ruhrgebied.

Wegvervoer niet praktisch
Aanvankelijk werden de stalen buizen per vrachtauto aangeleverd. Echt praktisch was dat allerminst. “Bij de toegangspoort trad met grote regelmaat congestie op zodra een bulkpartij in Moerdijk arriveerde. Bovendien willen truckers zo snel mogelijk gelost worden en dat heeft veel impact op onze interne processen”, aldus Verweij.

Voor Solines was dat aanleiding om verder te kijken dan enkel wegvervoer. Te meer vanwege het feit dat ook leveranciers steeds meer op aandrongen op aanlevering via het spoor. Omdat een eigen spooraansluiting op dat moment ontbrak werd gebruik gemaakt van de spoorterminal bij Van der Vlist en de openbare laad- en losplaats van ProRail. Helemaal optimaal was dat niet aangezien Solines afhankelijk was van de daar beschikbare capaciteit en planning. Ook moest er altijd nog natransport via de weg plaatsvinden.

Strategische keuze
Circa twee jaar geleden besloot Solines daarom tot de aanleg van een eigen spooraansluiting. “Dat was een strategische beslissing ”, licht Verweij toe. “Omdat onze leveranciers veel kosten op hun site besparen wanneer zij per spoor kunnen aanleveren, creëren wij met de eigen spooraansluiting een strategische inkooppositie, ofwel een Unique Buying Point (UBP).”

Verweij merkt op dat de transportkosten via het spoor weliswaar hoger uitvallen dan via de weg, maar dat de totale supply chain kosten worden gereduceerd. Aanlevering per vrachtauto zorgt voor meer administratieve rompslomp (meer leveringen) en vereist extra handling op zowel laad- als loslocatie. Bovendien hanteren de meeste truckers een toeslag wanneer zij langer dan 3 uur moeten wachten bij de poort. Een eigen spooraansluiting genereert dus meer efficiency.

De spooraansluiting biedt echter nog meer voordelen volgens Verweij. “Door een efficiënter proces op onze locatie is de veiligheid sterk toegenomen. Daarnaast wordt steeds nu steeds meer per spoor aangeleverd en vindt er geen voor- en natransport via de weg plaats. Dit is uiteraard ook goed voor ons milieu.”

Efficiënte oplossing
Bij de realisatie van de eigen spooraansluiting werd gebruik gemaakt van de expertise van advies- en ingenieursbureau Logitech B.V. “In het ontwerp hebben wij gekeken naar een zo voordelig en efficiënt mogelijke oplossing”, meldt Gert Drent. In plaats van een aftakking vanaf het baanvak parallel aan de Oostelijke Randweg is daarom gekozen voor het doortrekken van de private spooraansluiting van de firma Marbo Recycling, tevens buurman van Solines. “Deze spooraansluiting werd niet meer gebruikt. Door goede onderlinge afspraken te maken, bleek dit praktisch goed uitvoerbaar”, zo verklaart Drent deze keuze.

Grote los- en laadcapaciteit
De spooraansluiting heeft een capaciteit van circa 125 meter emplacement om wagons te lossen. Hierop kunnen 6 tot 7 enkele of dubbele wagons worden afgesteld. Het voordeel van dubbele wagons is dat daarop twee keer 12 meter achter elkaar geladen kan worden. In totaal heeft Solines 250 meter spoorrail aangelegd. De centrale aanlevering op het Havenschap Moerdijk is dagelijks.

Vanaf de opening in juni werd in 2013 circa 15.000 ton per spoor overgeslagen. De verwachting is dat dit tonnage de komende jaren nog flink zal stijgen. “Met deze eigen spooraansluiting investeren wij duidelijk in een milieuvriendelijke toekomst”, aldus Pieter Verweij.

solines moerdijk