Eric van Wijngaarden, Managing Director DPMC::

‘Er is dringend meer opstelruimte nodig’

Dinsdag, 21 december 2010, 00:00

‘Er is dringend meer opstelruimte nodig’

DPMC is de houdstermaatschappij van Wagon Care en Total Care Wagonmanagement (TCWM), met vestigingen in Nederland, Duitsland en Hongarije. Wagon Care verhuurt wagons en levert onderdelen. TCWM managed het onderhoud van de wagons. Deze laatste is een gecertificeerde Entity in Charge of Maintenance, ofwel een ECM. We verzorgen momenteel het onderhoud van zo’n 1.600 wagons voor eigenaren en spoorvervoerders en verwachten in de komende jaren door te groeien tot zo'n drieduizend wagons. TCWM heeft vestigingen in Nederland, Duitsland en Hongarije. In ons korte bestaan signaleren we diverse problemen op het spoor.

Om veilig en binnen de milieuvergunningen wagons te kunnen repareren, is opstelruimte  nodig.  Helaas is hier een enorm gebrek aan en daar komt nog bij  dat op dit moment oud opstelspoor op grote schaal wordt weggesaneerd. Dit is een enorme bedreiging voor de Rotterdamse haven. Twintig procent van de goederen van de Tweede Maasvlakte moet straks immers over het spoor worden afgevoerd. Ook wagoneigenaar Wagon Care heeft  veel last van het gebrek aan opstelspoor.

Een stuk spoor van driehonderd meter nabij een hoofdspoor is in principe als opslagruimte al genoeg. Maar beter nog is een stuk van een kilometer met twee wissels, zodat je kunt omlopen.

Dat is een van de problemen waar onze sector mee kampt, maar er is meer. De kosten van onderhoud van wagons zijn nog veel te hoog. Er worden toeslagen berekend tot 30 procent, waar ik de zin niet van inzie.  Een voorbeeld: ik heb meegemaakt dat er een wisselklem werd verwijderd, wat een karweitje is van hooguit een half uur sleutelen of snijden. Maar de kosten voor het weghalen bedroegen zeshonderd euro. Dat gebeurt vaker. Vervoer over het spoor moet goedkoper worden dan met de vrachtwagen, maar op deze manier lukt dat natuurlijk niet.

Wagon Care pakt dat anders aan. We leveren uit eigen voorraad onderdelen van gecertificeerde producenten. Daarvoor hebben we hier in Rotterdam een heel ruim magazijn, zodat we bijna iedere wagon binnen 48 uur aan de praat krijgen. Omdat we veel onderdelen hebben, kan dit tot een substantiële kostenbesparing leiden voor vervoerders en  eigenaren.

Ik zou graag zien dat er meer wordt samengewerkt op het spoor. Als je tegenwoordig iets wilt, dan zijn er zoveel partijen bij betrokken, dat alles heel langdradig wordt. We moeten  slagvaardiger zijn. Wat we missen is een platform waar we problemen met elkaar kunnen bespreken. In het vroegere Quality Rail waren we daar meer mee bezig. Het huidige Spoorcafé lijkt meer voor bedrijfspresentaties en netwerken. We hebben een platform nodig, waar we problemen met elkaar kunnen bespreken.

Veiligheid is op het spoor altijd al een hoge prioriteit geweest, zeker in vergelijking met het wegvervoer. En dit is natuurlijk terecht. We moeten er echter voor waken dat veiligheid het werken op het spoor niet onmogelijk maakt. Met name na de ramp bij Viareggio zie je op bepaalde gebieden een overreactie. Iedere wagon moet nu een volledige keuring, buiten de reguliere inspecties, op de assen krijgen, dit lijkt me een beetje overdreven en het leidt dan ook tot hoge kosten.’


Eric van Wijngaarden

Managing Director DPMC