Anita Stafleu-Hubers, Sales Manager Customs Support:

Fiscaal voordeel Nederland bij invoer wordt snel vergeten

Dinsdag, 21 mei 2013, 10:25

Fiscaal voordeel Nederland bij invoer wordt snel vergeten

'Er is de afgelopen jaren een hoop veranderd in douane-land. Waar voorheen documenten in veelvoud werden uitgeprint – één voor de rederij/ expediteur, één voor de vervoerder, één voor de terminal, één voor de verlader/ontvanger en één voor de douane – vindt nu in feite alles digitaal plaats. Hierbij maken wij gebruik van het Port Community Systeem van Portbase. De tijd dat chauffeurs een transit-document op kantoor kwamen ophalen is daarom echt voorbij. Vooral ook vanwege de opkomst van smart phones en tablets.

Customs Support heeft kantoren in Rotterdam, Schiphol, Hazeldonk, Coevorden, Antwerpen, en Hamburg. Uitgezonderd Hazeldonk en Coevorden zijn deze kantoren dus allemaal gevestigd aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Locaties dus waar de meeste goederen Europa binnenkomen dan wel verlaten en waar dus de in- en uitklaring plaatsvindt, tenzij onder een transit-document naar verder gelegen bestemmingen binnen Europa wordt vervoerd. Antwerpen is een redelijk nieuw kantoor, waar wij op dit moment alleen nog maar transitdocumenten en exportdocumenten kunnen maken. Hopelijk kunnen wij op zeer korte termijn ook importdocumenten maken. De borg is inmiddels gestort en het is nu wachten op groen licht van de Belgische douane.

Buiten het maken van de diverse documenten op genoemde kantoren, detacheren wij ook declaranten bij bedrijven die wel een eigen systeem hebben en eigen borg, maar geen of te weinig mensen met specifieke douane kennis. Dit detacheren is op ieder niveau van assistent declarant tot douane consultant , die kunnen assisteren bij aanvragen van vergunningen, AEO aanvragen etc.

Met betrekking tot het spoorvervoer doen wij voornamelijk het opstellen van transit-documenten. Heel bepalend zijn hierbij de afgesproken Incoterms. Die bepalen immers wie de regie heeft over het achterlandtransport. In de praktijk werken wij voor grote spoor-operators, maar vooral ook voor expediteurs en afladers en ontvangers.

Een belangrijk fiscaal voordeel van Nederland is dat wij een importaangifte met fiscale verlegging kunnen maken. Zodra een container in een Nederlandse haven wordt gelost, kan de BTW worden verlegd naar een BTW nummer buiten Nederland (de invoerrechten moeten wel direct worden betaald). Dit in tegenstelling tot andere Europese havens waar te allen tijde direct BTW moet worden afgedragen.

Omdat de terugvordering van de BTW in andere havens lang niet altijd in dezelfde maand mag plaatsvinden, ontstaat hierdoor een liquiditeitsnadeel voor de importeur. In Hamburg bijvoorbeeld kan pas na 3 maanden de BTW worden teruggevorderd. Het spreekt voor zich dat hier niet zelden zeer grote bedragen mee gemoeid zijn. Naar onze mening mag het fiscale voordeel van Nederland dan ook best vaker worden genoemd.

Aangezien de importeur in veel gevallen niet over een Nederlands BTW-nummer beschikt, fungeert Customs Support als Beperkt Fiscaal Vertegenwoordiger (BFV). Bij de invoer met BFV is Customs Support verantwoordelijk en aansprakelijk voor de BTW bij invoer. Echter, als wij kunnen aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten, kan de fiscus ons niet aansprakelijk stellen. Wel zijn wij verplicht om via een maandelijke Instrastat filing op te geven wie de BTW uiteindelijk gaat betalen.

Doordat de goederen na aangifte zonder bemoeienis van de douane rechtstreeks naar land van bestemming kunnen worden vervoerd, wordt veel voordeel en flexibiliteit behaald in het logistieke proces. Een belangrijk voordeel waarvan ook de spoorsector kan profiteren.’

Anita Stafleu-Hubers