Han Smits, directeur Strukton Railinfra Zuid:

‘Geef kwaliteit meer plaats bij onderhoud spoor’

Donderdag, 6 augustus 2009, 00:00

‘Geef kwaliteit meer plaats bij onderhoud spoor’

“Strukton Rail ontwikkelt, installeert en onderhoudt railsystemen in Europa. Daarbij gaat het onder meer om spoor- en bovenleiding, railvoertuigen en systemen voor informatie en monitoring. Een sterk punt van Strukton Rail is dat we een internationaal bedrijf zijn. Van onze 3.400 medewerkers werken er bijvoorbeeld veel in Scandinavië. Daar kunnen we een stuk van onze investeringen in mensen en materieel te gelde maken. Datzelfde geldt voor Italië. Duitsland is ook erg belangrijk, want het heeft een mooi en dicht spoorwegnet centraal in Europa. Wij hopen daar een flink marktaandeel te verwerven.

Binnen de mogelijkheden van de huidige markt gaat het goed met Strukton Rail. Wij zijn partij bij diverse grote contracten in ons land. In januari  van dit jaar tekenden we het contract voor het dagelijks onderhoud van het spoor in het contractgebied De Peel. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee.  Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Ik ben voorstander van grote contracten en ook van langere looptijden.

Maar de realiteit is dat we niet meer van de Nederlandse markt alleen zouden kunnen leven. Ik zie op dit moment geen teken van verbetering en verwacht dat eerlijk gezegd voorlopig ook niet, want ik denk dat het pas beter gaat op het moment dat de aanbestedingsregels worden aangepast. Zolang het zo blijft dat de aanbieder met de laagste prijs wint, verwacht ik in ons land geen verbetering.

Dat is eenvoudig uit te leggen. Onze visie is dat we een goed en veilig railsysteem in Nederland moeten hebben. Onze missie is dat wij daaraan als meedenkend full service provider een positieve bijdrage willen leveren. Dat wil zeggen een kwalitatief goed product. Als op de vrije markt het ene product een paar procent duurder is dan het andere, dan kun je kijken naar het kwaliteitsverschil.  Maar als je in een openbare aanbesteding zit, waarin alleen of voornamelijk de laagste prijs geldt, dan wordt het een ander verhaal. Je kunt dan een situatie krijgen waarbij je de kwaliteit zou willen leveren van een Mercedes, maar voor een Suzuki Alto betaald krijgt.

Tot onze grote spijt blijkt het mogelijk om de kwaliteit aan te passen aan de prijs. Als aannemer proberen wij dat zo min mogelijk te doen, maar het gevolg is wel dat je resultaat eronder lijdt. Bovendien hebben wij fors geïnvesteerd in zaken die naar onze opvatting bij het werk horen. Als je kijkt naar de investeringen die wij hebben gepleegd in materieel, dan kom je zomaar op 130 of 140 miljoen euro uit, gebaseerd op vervangingswaarde. Als je dat kapitaal niet kunt inzetten, maar je moet het wel afschrijven en onderhouden en je hebt bovendien de rest van je organisatie nog, dan zijn er maar weinig bedrijven die dat heel lang volhouden.

Dat is onze zorg voor de toekomst. Projecten worden overal aanbesteed, dat is een Europese regel. Maar ik hoor wel eens juristen zeggen dat het spoor een nutsbedrijf is dat van wezenlijk belang is voor de samenleving. Daar kun je niet op dezelfde manier aanbesteden als, laten we zeggen bij een kantoorgebouw. Daar heeft Prorail niet voor gekozen, maar als ze het wel zouden doen, dan zou dat het aantal spelers beperken. Het wordt dan een stuk beter mogelijk om een goed product neer te zetten.”

Han Smits

Directeur Strukton Railinfra Zuid