Bas Reijnders, Project Manager Combo Wagonservice:

Het spoor moet blijven innoveren

Maandag, 4 juni 2012, 12:48

Het spoor moet blijven innoveren

‘Het spoor is een groeimarkt met vele mogelijkheden. Het is de modaliteit van de toekomst, efficiënt, kostenbesparend en duurzaam. Maar als we er zeker van willen zijn dat de toekomst van het spoor er inderdaad goed uitziet, moeten we blijven innoveren en voorop blijven lopen met ideeën die onze flexibiliteit en kracht vergroten.

Niet alleen op het technische, maar ook op het organisatorische vlak kan er in de spoorsector heel wat worden geïnnoveerd. De spoorbranche heeft bijvoorbeeld wel eens moeite met het vasthouden aan de planningen voor de inzet van materieel. De reden is dat er gewerkt wordt met wagontypes waarvan de maatschappijen vaak slechts een beperkt aantal hebben. Als er dan een paar uitvallen, is er meteen een capaciteitsprobleem.

De maatschappij kan zo’n kapotte wagon niet een weekje laten staan. Dus is snel handelen nodig. Daarom bieden wij onze klanten een mobiele service. Wij rijden met een aantal servicebussen door het land en inspecteren wagons, repareren als dat nodig is en voeren ter plaatse onderhoud uit. Het enige wat we vragen van de klant, is een goede communicatie en dat er voldoende ruimte is, bijvoorbeeld als we onze kraanwagen moeten gebruiken bij een aswissel.

Het moederbedrijf Combo Repair is al ruim vijftien jaar actief met containerreparatie in Limburg. Langzamerhand is het dienstenpakket uitgebreid naar vrijwel alle vormen van rollend materieel. Omdat wij hier naast de Railterminal Born zijn gevestigd, lag het voor de hand om ook eens naar het spoor te kijken. Daarop zijn we een marktonderzoek begonnen, waarbij het vooral handig was dat we via Rail Cargo Netherlands veel mensen konden ontmoeten die konden vertellen hoe de markt werkte. De conclusie van het marktonderzoek was dat er wel degelijk mogelijkheden in het railvervoer waren. Het spoor groeit enorm en biedt tal van mogelijkheden. Vandaar onze start van Combo Wagonservice.

In Nederland zijn er vrij weinig bedrijven in deze branche. Maar zeker als starter is het niet makkelijk om binnen te komen, want er zijn forse investeringen nodig in termen van tijd en geld. We hebben een lange aanlooptijd gehad om alle milieuvergunningen en veiligheidscertificaten te verwerven. Maar zoals het er nu uitziet, zullen we de komende tijd flink uitbreiden.

Dankzij onze unieke locatie in het zuiden van Nederland kunnen wij voor veel klanten een uitkomst bieden. We zitten vlakbij Venlo, Geleen, Aken, Keulen, Lanaken, allemaal plaatsen die we binnen het uur kunnen bereiken. We kunnen vaak binnen een dag helpen als dat nodig is.

Het is alleen lastig om aan vakmensen te komen. Er is in Nederland een groot gebrek aan technisch geschoolde mensen van jongere leeftijd. De jeugd heeft blijkbaar weinig animo voor dit werk. Ik denk dat we er als branche veel meer aan moeten werken om een beter en positiever beeld van de spoorsector te creëren. Het spoor is absoluut interessant, maar mensen die voor hun beroepskeuze staan hebben al snel de associatie met modeltreintjes en een ouderwetse vorm van vervoer. Elk bedrijf in de branche zou moeten proberen om mensen te enthousiasmeren om in het spoorvervoer te werken. Het werk is bovendien interessant. Het is een markt met veel mogelijkheden in alle opzichten. Dat zou toch moeten aanspreken.’

Bas Reijnders, Combo Wagonservice