Floris Rademaker, International Account Manager Alstom Transport:

Hybride rangeerlocomotief is stil en schoon

Maandag, 25 mei 2009, 00:00

Hybride rangeerlocomotief is stil en schoon

In de Rotterdamse haven vindt een unieke test plaats van een hybride rangeerlocomotief. Deze maakt gebruik van elektrische aandrijving met een dieselgenerator. Bouwer Alstom Transport heeft grote verwachtingen van deze nieuwe locomotief. “Het zijn boeiende weken voor Alstom. Na testen in Duitsland wordt de hybride rangeerlocomotief nu in Rotterdam uitgeprobeerd.

We willen laten zien dat hiermee een brandstofbesparing van zeker 40 procent kan worden bereikt en een minimaal evenredige besparing aan  CO2, NOx en fijnstof. Wij kunnen namelijk wel zeggen dat het zo is, maar het is altijd beter wanneer een onafhankelijke derde, SGS Nederland, dat bevestigt.

De proeven worden uitgevoerd in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en Rotterdam Rail Feeding (RRF). Er is veel nationale en internationale belangstelling, zowel van operators als van de pers.

Voor Alstom is deze test een belangrijke nieuwe stap. We ontwikkelen een hybride pakket waarmee we op twee paarden willen gaan wedden. Er kunnen hele nieuwe locs worden gemaakt, maar ombouw door plaatsing van een hybride pakket op een bestaande loc is ook mogelijk. Een punt is namelijk dat locomotieven over het algemeen een vrij lange levensduur hebben. De levensduur van een locomotief is zeker vijf en twintig jaar en in de praktijk zie je dat ze nog wel langer worden gebruikt.

We kunnen echter niet uitsluiten dat de overheid maatregelen zal nemen om het gebruik van deze schonere locomotieven te stimuleren. De hybride loc heeft trouwens ook voordelen voor de verlader, want een deel van de keten wordt schoner, zodat de verlader zijn carbon footprint omlaag kan brengen. Ik kan me voorstellen dat dat een factor is die zal meewegen in de beslissing van de operator.

De techniek van de hybride rangeerlocomotief is anders dan bij de hybride auto, want er wordt geen gebruik gemaakt van remenergie. Het werkt als volgt: we hebben een locomotief voorzien van een elektromotor, een pakket batterijen en een dieselgenerator. De loc haalt zijn vermogen uit de batterijen. Op het moment dat  de lading van de batterijen onder een bepaald niveau daalt, gaat de dieselgenerator dat suppleren.

Alstom heeft nu een technologiedrager waarmee deze nieuwe techniek verder kan worden ontwikkeld. Hoe dit product verder op de markt zal worden gebracht, hangt mede af van de uitkomst van de huidige proeven.

Spoortechniek is een gecompliceerde business waarbij je met heel veel variabelen te maken hebt en ook veel verschillende toelatingseisen van landen en havens. Het moet allemaal wel veilig zijn. Je moet er heel goed over nadenken als je een product wilt ontwikkelen dat je niet alleen in Rotterdam kunt inzetten, maar ook in havens als Hamburg, Marseille en dergelijke.

Naast de besparing op brandstof en uitstoot van schadelijke stoffen is ook de geluidsbesparing van vijftien dB(A) zeer aanzienlijk. In de fabriek waar deze locomotief is gebouwd, in het Duitse Stendal, worden veel diesellocomotieven gebouwd en die hoor je altijd wel aankomen. Toen daar de hybride locomotief zijn eerste meters ging rijden, hebben we op alle deuren een waarschuwing gehangen met de waarschuwing dat deze locomotief niet te horen was! In dat soort omstandigheden moet je wel heel goed opletten. Het is een rare gewaarwording als je zo’n loc ziet draaien, want je hoort of ruikt niets.”

Floris Rademaker

International Account Manager Alstom Transport