Mark Remie, directeur RailReLease en Raillogix:

Ieder nadeel heeft zijn voordeel

Woensdag, 29 april 2009, 00:00

Ieder nadeel heeft zijn voordeel

"De huidige economische crisis gaat vanzelfsprekend niet aan het spoor voorbij. Als grootste verhuurder van spoorwagons in Europa merkt ook RailReLease dat aan den lijve. Met de dalende ladingvolumes is het eerste wat spoorwegmaatschappijen doen de additioneel ingehuurde wagoncapaciteit teruggeven. RailReLease’s zusterbedrijf Raillogix daarentegen laat het omgekeerde beeld zien. Het door heel Europa organiseren van flexibele en efficiënte spottreinen blijkt juist nu in een grote behoefte te voorzien. ‘Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel’, om met Johan Cruijff te spreken.

Bij Raillogix kan iedereen aankloppen die eenmalig of voor een korte periode een trein wil laten rijden. Door onze internationale ervaring in spoorland kunnen wij samen met verhuur-zusterbedrijf RailReLease voor elk spotvervoer een passend spoorproduct opzetten. Hoewel gevestigd in Rotterdam zijn wij Europa-wijd actief, ongeacht uit welke plaats de trein moet vertrekken. Zowel voor containers, bulk- en stukgoed hebben wij wagons beschikbaar en zijn wij zo in staat om verschillende corridors te bedienen. Nu aanvragen is vaak binnen 48 uur rijden. Meer dan 70 procent van onze omzet realiseren wij in het buitenland. Daar verwachten wij ook de grote groei. Met name van en naar Oost-Europa, waar het spoorproduct zich sterk aan het ontwikkelen is.

De kracht van Raillogix is dat wij de logistiek centraal stellen. Voor de klant zoeken wij steeds de optimale oplossing. Neem bijvoorbeeld een aanvraag voor een spottrein tussen Rotterdam en Tsjechië. Dat betekent voor ons zo snel mogelijk afspraken maken met tractieleveranciers in Nederland, Duitsland en Tsjechië, een wagonset regelen en slottijden afstemmen met de terminals voor het laden en lossen. Uit onze ervaring weten wij exact welke spoorwegmaatschappijen op welke trajecten het sterkste zijn. Die bellen wij als eerste. Zo bouwen wij in korte tijd een zo aantrekkelijk mogelijke spoorverbinding op, die de klant zowel qua prijs als doorlooptijd voor akkoord krijgt voorgelegd. Is het ‘ja’, dan kunnen we desgewenst direct rijden.

De treinpaden worden daarbij geregeld door de ingehuurde spoorwegmaatschappijen. In de regel zijn dit natuurlijk niet de meest ideale tijden. Maar doordat wij samen met de verschillende spoorvervoerders het operationele concept opbouwen en aanvullende processen zoals terminalafstemming en plaatselijke rangeerbediening zelf organiseren, kunnen wij een zeer hoge on-time betrouwbaarheid leveren. Dat kan alleen als je bovenop het product zit.

Wat we naast spottreinen ook doen is het maken van zo slim mogelijke combinaties tussen klanten. Waar een reguliere operator altijd van A naar B rijdt, maken wij maatwerk. Een trein bijvoorbeeld die wij in opdracht rijden tussen Rotterdam en Praag, laten wij hierna met lege containers doorgaan naar Veendam, om deze boxen daar weer om te ruilen voor volle containers met terugbestemming Rotterdam. Een wagonset zetten wij zo steeds optimaal in. Als Raillogix hebben wij ook altijd een eigen wagonset op afroep klaar staan tussen Hamburg en Bremerhaven. Flexpress noemen we die. Een tweede Flexpress hopen wij binnenkort in Rotterdam te stationeren en ook in andere zeehavens en industriegebieden streven wij naar dergelijke strategische positioneringen.

De belangstelling voor het spotvervoer van Raillogix is groot en zal ook na de huidige economische crisis niet verdwijnen. Ons netwerk is duizendmaal zo groot als van reguliere operators. Alleen al in Duitsland zijn honderden verschillende spoorwegmaatschappijen actief. Allemaal zijn ze door ons inzetbaar, afhankelijk van de vraag van de klant.

Tot slot is het goed te vermelden dat het overgrote deel van de lading die wij vervoeren van de weg komt. Het spoor heeft alles in zich om in de toekomst verder te kunnen groeien. Wij dragen graag daaraan bij!"

Mark Remie

Directeur RailReLease en Raillogix