Ronald Robinson, Regional Vice President Tideworks Technology, Spijkenisse:

'IT moet kunnen meegroeien met de terminal'

Vrijdag, 1 juli 2011, 09:15

'IT moet kunnen meegroeien met de terminal'

‘De supply chain wordt steeds complexer en daarom wordt het voor de terminals steeds belangrijker om een goed inzicht te hebben in de geleverde prestaties. Klanten willen bovendien real-time informatie over hun goederen. Terminal Operating Systems (TOS) moeten in staat zijn om aan deze eisen te beantwoorden en moeten betrouwbare informatie bieden.

Tideworks was oorspronkelijk de ICT-afdeling van SSA Marine in de VS en onder meer verantwoordelijk voor het bouwen en het onderhoud van de eigen systemen voor de terminal operaties van deze deepsea terminal operator. In 1999 is Tideworks Technology Inc. opgericht, een zelfstandige onderneming bedoeld om het TOS-product op de markt te brengen.

De systemen die Tideworks levert ondersteunen het managen van het operationele proces. Ze helpen de terminals om hun productiviteit en hun winstgevendheid te maximaliseren en leveren ook voor de klanten en eindgebruikers het nodige inzicht in de belangrijkste operationele data. Daarvoor zijn internetprogramma’s beschikbaar.

De maritieme sector blijft een zwaartepunt voor Tideworks, maar we leveren nu ook oplossingen op maat voor intermodale terminals waaraan geheel andere eisen worden gesteld dan aan haventerminals.

Een recent voorbeeld uit de sector van het goederentransport over de rail is de innovatieve, hooggeautomatiseerde spoorterminal van CSX in Ohio, VS, de zogeheten Northwest Ohio Intermodal Terminal (NWOH). Tideworks leverde een geavanceerd besturingssysteem voor de stacking cranes voor het overzetten van containers van trein naar trein, van trein naar stack en van trein naar truck. Het systeem kan bijvoorbeeld automatisch de instructies genereren om een double stack geladen container van spoor 1, wagon 4, plaats 2, over te zetten op spoor 5, wagon 9, plaats 1.

Met behulp van DGPS en andere technologieën weten we precies waar al het materieel is en de terminalleiding kan de gehele operatie real time volgen middels de 3D Terminal View, die het geheel in beeld brengt. De NWOH is enkele maanden geleden van start gegaan en behandelt nog maar een bescheiden aantal containers, maar de terminal is zodanig ingericht dat deze kan doorgroeien naar een verwachte 2,2 miljoen teu per jaar.

Terminals hebben oplossingen nodig die kunnen worden opgeschaald zodat ze meegroeien met de werkzaamheden. Kleine terminals kunnen de dagelijkse operaties vaak nog wel aan met handmatige aansturing, maar als de volumes gaan toenemen dan wordt het heel moeilijk om het overzicht over die processen te houden, zelfs al groeit het aantal medewerkers mee. Een effectief werkend TOS is flexibel en schaalbaar. Daardoor biedt het de mogelijkheid om proactief op te treden in plaats van reactief. De systemen die Tideworks levert, zijn zowel geschikt voor terminals die 50.000 teu per jaar behandelen als meer dan 1,5 miljoen teu per jaar. Het gaat op al die terminals om dezelfde software, maar de configuratie en de modules kunnen onderling verschillen.

Een karakteristiek probleem voor terminals is het reguleren van het wegverkeer aan de poort. Vaak doen zich de hele dag door pieken voor en als die niet goed worden aangestuurd, dan kan dat zorgen voor vertragingen en ergernis. Maar ook de regeling van het verkeer aan de poort kan worden geautomatiseerd en geoptimaliseerd, bijvoorbeeld met het Tidework-systeem GateVision. Dergelijke programma’s zorgen ervoor dat de trucks geautomatiseerd worden behandeld, wat resulteert in minder tijdverlies door opstoppingen. Optimalisatiesoftware is in staat om de werklast op de terminal en het materieel voor de handling van de containers evenwichtig te verdelen. Dat levert een win/win-situatie op voor beide partijen. De operaties op de terminal worden efficiënter en de vrachtwagenchauffeur bespaart tijd.’

Ronald Robinson
Regional Vice President Tideworks Technology
Spijkenisse