Willem Jan Groenewoud, bestuursvoorzitter van Ab Ovo::

'Je moet de taal van het spoor spreken'

Maandag, 29 november 2010, 00:00

'Je moet de taal van het spoor spreken'

‘Er is in het goederenvervoer op het spoor grote behoefte aan automatisering, wat onder meer te maken heeft met het feit dat veel cargo operators die vroeger state-owned waren, nu zijn geprivatiseerd. Bovendien zijn veel van deze spoorbedrijven gesplitst in cargo, passenger en infrabeheer. Deze operators worstelen vaak nog met de situatie van vroeger. In veel gevallen zijn ze in het verleden zelf bezig geweest met softwaresystemen, maar die technologie is al snel dermate verouderd, dat je bij het gebruik van deze software meer op hindernissen stuit, dan dat het systeem je helpt.

De grootste behoefte aan automatisering doet zich grosso modo voor op twee gebieden, namelijk planning en ERP. De operationele planning moet ervoor zorgen dat de treinen rijden. Het gaat daarbij om fysieke componenten die beschikbaar moeten zijn om de reis te kunnen uitvoeren. Denk aan treinpaden, tractie, wagons en machinisten.

Dit zijn intelligente systemen die heel veel rekenkracht vergen. Stel dat je honderd machinisten hebt en je moet 98 ritten doen. Dan is het een hele opgave om de padenkennis van de machinisten, de CAO en alles wat er verder bij komt kijken zo in te plannen dat je geen extra menskracht hoeft in te huren. Datzelfde geldt voor de tractie. Als je van A naar B rijdt en je hebt ook daar tractie nodig, dan kan het slim zijn om met een zwaardere locomotief te rijden waarmee je vervolgens ook van B naar C kunt komen. Daarnaast is het aantal verstoringen binnen het goederenvervoer over het spoor aanzienlijk. Planningsystemen moeten on-line en real-time hun rekenkracht in kunnen zetten.

Het ERP-gedeelte heeft meer betrekking op de contracten met de klant en de onderliggende partijen: het aanmaken van een order, het aanmaken van de werkopdrachten, het volgen van het vervoer en tot slot , aanmaken van de factuur en de eventuele afrekening met buitenlandse spoorwegmaatschappijen.

Een goede automatisering biedt voordelen voor bijvoorbeeld verladers en expediteurs. De ERP-toepassingen zijn sterk gericht op de order en het contract. Belangrijk is bijvoorbeeld dat alle juiste componenten en de afwijkingen worden opgenomen, zodat de juiste factuur gegenereerd kan worden. Het aantal fouten op de facturen is aantoonbaar minder. En met een goede planning kun je uiteindelijk ook beter tegemoet komen aan de groeiende verwachtingen van de klanten ten aanzien van de aankomsttijden.

De interfacing tussen de systemen is cruciaal. Alle informatie moet meteen beschikbaar zijn, zoals de boekingen die binnenkomen, de updates van Prorail over paden, iedere verandering van de CAO en veranderingen van kennis van machinisten die zoals bekend tijdgebonden is. Daarom is het zo belangrijk om gespecialiseerd te zijn. Wil je succesvol zijn in spoor, dan moet je toch echt de taal spreken. Je moet van binnenuit snappen hoe processen in elkaar zitten, op welke wijze ondernemingen succesvol kunnen zijn.

We hebben in Nederland aan DB Schenker zowel de volledige ERP als een groot deel van de plannings toepassingen geleverd. In zijn algemeenheid denk ik dat DB Schenker Nederland nu qua systemen in Europa redelijk voorop ligt. In België zijn we nu bezig om de volledige ERP van de NMBS te vervangen. In het buitenland komen er altijd dingen bij die specifiek zijn voor de opzet van een bepaalde organisatie. In Duitsland hebben we zelfs een compleet afwijkend planningssysteem neergezet. Verder werkt Ab Ovo in Denemarken en Noord-Italië en vanaf december ook in Kroatië. De markt is beperkt, want het aantal operators in Europa is wel bekend. Maar voor ons zit er meer dan voldoende perspectief in.’


Willem Jan Groenewoud

Bestuursvoorzitter Ab Ovo