Björn Ormeling, Managing Director, HSL Logistik Benelux:

'Kijk met gezond verstand naar het spoor'

Donderdag, 1 november 2012, 16:52

'Kijk met gezond verstand naar het spoor'

‘HSL staat voor Hamburger Schienen Logistik. Het bedrijf is opgericht in Hamburg in 2003 en is in Duitsland een middelgrote private spoorwegonderneming met vijftien locomotieven en vier rangeerlocomotieven. We zijn dus niet gerelateerd aan de staat. We werken met 75 medewerkers in Duitsland en tien medewerkers in Nederland en richten ons volledig op het goederenvervoer.

Het ladingpakket bestaat voor zo’n 40 procent uit chemie zoals biodiesel, plantaardige oliën en ethanol voor bedrijven als Total en BP. Daarnaast is zo’n 40 procent intermodaal containervervoer en de overige 20 procent bulk. We hebben geen strategie waarbij we ons specifiek op een bepaalde sector richten, u vraagt wij rijden.

In Nederland werken we vanuit het kantoor in Den Bosch en hebben we sinds 2010 een licentie voor het Nederlandse spoor. We rijden met een eigen locomotief, de 1832 met de inmiddels bekende zwart-witte ruitjes, die daarom wel het Schaakbord of Finishvlag wordt genoemd.

We hebben hele positieve verwachtingen van de Nederlandse markt. Een kenmerk van HSL Logistik is dat we snel kunnen inspringen op transportvragen. Snel een prijs afgeven, materieel en mensen inplannen. Een mooi voorbeeld is een recente vraag die om 11.00 uur binnenkwam, namelijk of we ’s middags om 15.00 uur een trein in Roosendaal konden ophalen voor een transport naar Emmerich. Binnen die vier uur hadden we de locomotief met het personeel beschikbaar en ook het verkrijgen van een treinpad was in een mum van tijd geregeld.

We beperken ons echter niet tot de spotmarkt, maar zijn druk bezig om ons pakket uit te breiden, met name in de richting van Rotterdam en in volcontinu. We zijn ook actief in de markt van de langdurige contracten en willen dat ook blijven.

Voor ons is het dagelijks merkbaar dat Duitsland veel meer een spoorland is dan Nederland. Het spoor is daar veel concurrerender ten opzichte van andere modaliteiten. Hier in Nederland hebben we te maken met beperkende maatregelen en stijgende kosten. Voorbeelden zijn de afschaffing van rode diesel, waar de binnenvaart geen last van heeft en de infraheffing die hier flink omhoog is geschoten. Dat is in Duitsland niet zo. Maar belangrijker is misschien nog, dat om op de Betuweroute te kunnen rijden de locomotieven moeten worden uitgerust met het dure ECTS -systeem. In Duitsland en België hebben ze daar bijvoorbeeld niet voor gekozen.

Ik vind het persoonlijk heel jammer dat er gekozen is voor ECTS op de Betuweroute, want nu staat er een hele vloot van NS-locomotieven aan de kant die daar perfect had kunnen functioneren, maar nu kan dat niet. Als je ATB VV afweegt tegen ECTS op het punt van veiligheid, dan is het de vraag in hoeverre het een beter is dan het ander.

Dit kan niet worden teruggedraaid, maar we kunnen er wel lering uit trekken voor de toekomst. ECTS op het hele Nederlandse spoornet toepassen is mijns inziens niet slim. Of we doen het allemaal in Europa of niet, maar wij niet als enig land dat hierin voorop loopt met alle nodige gevolgen voor de branche.

Momenteel bestaat er nog de discussie over het ombouwen van de locaties Kijfhoek en Zevenaar met ETCS eind 2014. Dat zou betekenen dat conventionele locomotieven ook daar niet meer kunnen rijden en het spoorvervoer duurder wordt. Ik vraag me af waarom we dit doen en welke argumenten hiervoor worden gebruikt.

Infrastructuur en ETCS beveiligingssystemen zijn politieke besluiten waarbij volgens mij de branche nauwer betrokken moet worden als het gaat om besluitvorming. Alle mensen die dagelijks een bijdrage leveren aan deze mooie spoorbranche verdienen het om gehoord te worden en mee te bepalen. Dus laten we vooral met gezond verstand naar het spoor kijken. Kijken naar het maatschappelijk belang, de mensen die in dit vak hun brood verdienen, de BV Nederland. Dus samen één zijn als spoorbranche en overheid.’