Jac Herijgers, Algemeen Directeur Veolia Cargo Nederland:

Kleintjes worden groot

Woensdag, 30 augustus 2006, 00:00

“We hebben slechts 3 machinisten in vaste dienst, leasen een paar loccen en rijden elke week een tiental goederentreinen. Kortom, Veolia Cargo Nederland is nog maar een klein spelertje. Maar als je als klein spelertje lef hebt, ambitie en steun van een sterke moeder... dan kan het snel gaan.

De operationele start van Veolia Cargo Nederland - toen nog Connex Cargo geheten – vond plaats in februari van dit jaar. Samen met onze Duitse collega’s van Veolia rijden we sindsdien treinen met biodiesel en ethanol tussen verschillende terminals in Rotterdam en in het oosten van Duitsland. Gestart met 1 trein per week, inmiddels zijn dat er al 2 en het worden er nog meer. De dagelijkse kolentrein die we zelf vanaf Rotterdam Maasvlakte naar Dortmund brengen, kwam daar al snel bij. En verder hebben we nog wat spotvervoer in de metaal gedaan.”

“Ondertussen nadert alweer een nieuw railseizoen dat op 10 december 2006 met de nieuwe dienstregeling van start gaat. U kunt erop rekenen dat de loccen van Veolia Cargo dan beduidend vaker op het Nederlandse spoor vallen te bewonderen. Wij willen dus groeien. Moederconcern Veolia Environnement SA, dat actief is in energie- en watersector, afvalverwerking en transport, richt zich sterk op duurzaamheid. Geen wonder dat Veolia wil investeren in milieuvriendelijk transport. En dat is rail nog steeds. Voordat ik u wat meer vertel over onze strategie, wil ik u enkele feiten over ons concern niet onthouden. Veolia is genoteerd aan de beurzen van Parijs en New York, heeft circa 270.000 medewerkers en behaalde vorig jaar een omzet van 26 miljard euro.”

“Behalve naar duurzame producten – zoals de al eerder genoemde biobrandstoffen - die we per trein vervoeren, zijn we ook op zoek naar duurzame relaties met onze klanten. Ik ben ervan overtuigd dat het spoor de concurrentie met de weg en óók het water aankan. Verladers in de bulkmarkt zitten te springen om nieuwe concepten. Rail kan daaraan invulling geven. Het wegvervoer, dat natuurlijk in de eerste plaats een volumeprobleem kent, heeft te maken met files en extra toeslagen. En de binnenvaart heeft steeds meer last van hoog en dan weer laag water. Bovendien staan de contracten die de binnenvaart met de verladers afsluiten, nou niet bepaald bekend om hun betrouwbaarheid. Ik denk dat een logistieke dienstverlener met rail als belangrijkste modaliteit, bij genoeg volume en zelfs bij een relatief korte vervoersafstand, een zeer goed aanbod kan neerleggen. De kritische massa en frequentie zijn de belangrijkste factoren. Met gestandaardiseerde bulkcontainers kan rail veel aan, mits ze een goede samenwerking met logistieke partners weet te bereiken.”

“De Betuweroute is natuurlijk uitermate geschikt voor bulktransporten vanuit onze havens naar het achterland. Daar wil Veolia Cargo graag gebruik van maken en daarom stoort het me zo vreselijk dat we nog steeds niet beschikken alle technische en financiële condities. Onze klanten willen alleen maar duidelijkheid, want ‘ja zeggen’ tegen vage voorwaarden doet geen enkele weldenkende ondernemer. Aan de overheid vragen we als ‘onbekend talent’ dus de ruimte om ons te mogen ontplooien. Want we willen niet alleen op Europese schaal een relatief grote speler worden... we willen én kunnen ook een steentje bijdragen aan de duurzaamheid van Nederland.”

Jac Herijgers

Directeur Veolia Cargo Nederland