Harm Jan Haan, Vos Logistics:

Met de trein naar Hamburg

Dinsdag, 30 januari 2007, 00:00

“Het had flink wat voeten in aarde, maar binnenkort verwachten wij als Vos Logistics in Veendam te kunnen starten met een nieuwe grensoverschrijdende railverbinding tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland. Vanaf maart/april rijdt er 3 keer per week een trein van en naar Hamburg, een afstand van ongeveer 300 kilometer. Een absoluut rendabele spoorafstand, zoals we al eerder hebben bewezen in Nederland met containershuttles tussen Leeuwarden/Veendam en Amsterdam/Rotterdam.

We beginnen heel bewust met 3 ritten per week. Dan zit je in het begin weliswaar zeker nog niet vol, maar je biedt je klanten al wel direct continuïteit. Dat trekt hopelijk snel nieuwe klanten aan. En wat mij betreft kan het dan gerust doorgroeien naar een dagelijkse frequentie: 6 ritten per week. Hamburg heeft daarvoor zeker genoeg potentie.

De lading betrekken we voor een deel via onze bestaande klanten die richting Noord-Duitsland en verder naar Scandinavië en Polen exporteren of uit die landen grondstoffen importeren. Anderzijds hebben verladers die hun containers per spoor vanuit Rotterdam binnenkrijgen, aangegeven dat ze wel brood zien in een alternatieve aanvoerroute. Verschillende verladers hebben namelijk hun buik vol van de regelmatig terugkerende problemen bij ECT. Of de containers nou in Rotterdam, in Hamburg of Bremen van/aan boord gaan, maakt hen niet veel uit, als de kosten voor het verdere transport maar vergelijkbaar zijn. Voor anderen sluiten de Hamburgse afvaarten beter aan op de logistieke processen van de klant. De Maut is ook een reden voor veel verladers die nu nog voornamelijk over de weg vervoeren. In Duitsland is die waarschijnlijk nog niet op zijn hoogste niveau en straks zullen nog meer landen het Duitse voorbeeld gaan volgen. Allemaal redenen om het spoor op te gaan.

Vos Logistics kan verder een rol spelen in het vervoer van lege containers tussen de verschillende Europese havens. Er bestaat vaak een onbalans in het equipement. Doorgaans worden deze verschillen gladgestreken met behulp van de short sea. Dat neemt grote hoeveelheden containers mee en is dus goedkoop. Daarmee gaan we niet concurreren. Maar soms kan niet alles mee of is het schip net vertrokken, waardoor de lege containers op de terminals en kades achterblijven. De trein kan dan een goede en snelle aanvulling betekenen voor deze vervoersstroom. Ik denk ten slotte dat we voor klanten die niet direct weten waar ze met lading of lege containers naartoe moeten, nog iets moois in petto hebben: onze opslagcapaciteit. In tegenstelling tot in de havens, zijn de grondprijzen in Noord-Nederland niet torenhoog, waardoor we een aantrekkelijk opslagtarief bieden.

Railgoederenvervoerder ACTS verzorgt de tractie tussen Veendam en Hamburg. De trein gebruikt de grensovergang bij Nieuweschans en maakt ook nog een tussenstop in Bremen. In Hamburg zorgt een lokale havenfeeder voor de verdere verspreiding over de diverse haven- en inlandterminals. Vos Logistics concentreert zich dit én volgend jaar op deze nieuwe spoorverbinding. Maar we hebben ondertussen ook al plannen om via dezelfde grensovergang rechtstreekse railverbindingen te ontwikkelen naar Scandinavië en Polen. Ook een verbinding naar Duisburg lijkt een aantrekkelijke optie. Al met al hebben we inmiddels genoeg ervaring op spoorgebied om stevige stappen te zetten in de ontwikkeling van het multimodale transport.”

Harm Jan Haan

Managing Director Vos Logistics