Frank de Meijer, Managing Director, Outokumpu Stainless B.V.:

Met het spoor kunnen wij 3 ton per unit meer vervoeren

Maandag, 1 augustus 2016, 11:16

Met het spoor kunnen wij 3 ton per unit meer vervoeren

"Onze fabriek staat hier al bijna vijfentwintig jaar en inmiddels doen wij meer dan 50 % van onze Europese distributie per rail. Dat percentage zouden we graag willen verhogen maar helaas laat de spoorinfrastructuur in Zeeuws Vlaanderen dat momenteel nog niet toe.

Gemiddeld komen er 4 schepen per week langs onze kade met staalproducten uit Tornio, Noord Finland, waar de hoogovens en staalfabrieken van ons moederbedrijf zijn gevestigd. Outokumpu Stainless B.V. in Westdorpe vormt sinds 1992 een belangrijk onderdeel van deze Finse onderneming, zowel qua productie als logistiek. De schepen brengen per jaar meer dan 1.000.000 ton roestvast staal in coils naar Westdorpe voor verdere verwerking en distributie naar onze klanten.

Ongeveer de helft van het aantal coils dat wordt gelost uit de schepen gaat onbewerkt naar het achterland. Een belangrijke modaliteit voor dit achterland vervoer is het spoor. Bijna dagelijks vertrekt er een trein met coilwagons naar diverse bestemmingen in Europa. De overige coils worden in Westdorpe bewerkt. Wij knippen en snijden het roestvrij staal platen en strips van allerlei legeringen, diktes en maten.

Van deze bewerkte halffabricaten wordt ongeveer 100.000 ton per spoor afgevoerd, meestal intermodaal via een aantal railterminals in de omgeving, zoals de Combinantterminal en de IFB Zomerwegterminal in Antwerpen of via de Euroterminal in Genk of via de nieuwe terminal in Gent. Deze intermodale units, zowel trailers als wissellaadbakken, gaan naar één van de Coil Service Centra van Outokumpu die over geheel Europa liggen verspreid. Op die manier hebben we de logistieke ontkoppelpunten heel dicht bij de klanten liggen en omdat bijna alle Service Centra binnen 24 uur vanuit Westdorpe zijn te beleveren, hebben we een grote leverbetrouwbaarheid. Vanzelfsprekend gaat ook een deel van de intermodale units rechtstreeks naar onze grote klanten.

De wissellaadbakken en trailers komen meestal terug met schroot als retourvracht. Dit schroot laden we dan samen met de restanten die na het bewerkingsproces in Westdorpe overblijven, in onze schepen naar Tornio waar het weer wordt gesmolten in de hoogovens. Roestvrijstaal kan namelijk heel vaak worden hergebruikt, zonder dat het aan kwaliteit verliest.

Outokumpu is wereldleider op gebied van roestvrij staal met 12.000 werknemers verdeeld over 40 landen. Noblesse oblige en dat betekent voor ons als marktleider dat veiligheid en duurzaamheid zeer belangrijke issues zijn en bovendien zijn wij een Fins bedrijf en ook dat zegt genoeg. Wij zijn zeer alert op veilig gedrag van onze medewerkers en leveranciers op ons terrein. In Westdorpe hebben we al 1650 dagen geen veiligheidsincident gehad en daar zijn we zeer trots op.

Ook op gebied van duurzaamheid willen we leider zijn. Zoals gezegd zijn wij zeer actief in het verzamelen en hergebruik van schroot en bovendien zetten wij ons continue in voor een vermindering van de milieu-impact van de productie van roestvast staal. De afgelopen tien jaar hebben we de directe CO2-uitstoot per ton staal met 25% weten te verminderen en streven we naar een verdere daling tegen het jaar 2020. In dat plaatje past ook het gebruik van de trein en de binnenvaart en zijn wij voortdurend op zoek naar een nog betere modal split. Natuurlijk houden we ook de kosten van het intermodale vervoer scherp in de gaten, maar omdat wij met het spoor 3 ton per unit meer kunnen vervoeren is intermodaal spoorvervoer financieel voor ons ook nog aantrekkelijk.

Tijdens het vorige Spoorcongres in het najaar van 2014 kwam ik in gesprek met Susanne Dirksen van Schavemaker Logistics uit Beverwijk en spraken we over de intermodale mogelijkheden in Polen. Met name Zuid Polen is een gebied dat reusachtig in opkomst is en waar wij nieuwe markten hebben ontwikkeld. Schavemaker heeft een eigen railterminal in Katy Wroclawskie ongeveer 10 kilometer van Wroclaw, de snelst groeiende stad van Zuid West Polen en met goede verbindingen naar de rest van Oost-Europa. Na een aantal proef vervoeren tussen Westdorpe en ons Service Center in het Poolse Dabrowa Gomicza, bleek de prijs en de kwaliteit van deze intermodale verbinding dermate goed te bevallen dat we inmiddels een goede en betrouwbare relatie hebben opgebouwd met Schavemaker. Als logistieke dienstverlener maken zij gebruik van de HUPAC shuttle tussen de Combinantterminal en Katy Wroclawskie.

Zoals in mijn aanhef al gezegd, zouden we graag meer per spoor willen doen maar de spoorinfrastructuur tussen onze fabriek en de aansluiting op het hoofdnet is erg beperkt waardoor de bediening veel tijd en geld kost. Helaas en eigenlijk ongelofelijk lijkt het erop dat tot 2028, de looptijd van het huidige MIRT, er geen geld beschikbaar is voor een verbetering. We snappen best dat we geen rechtstreekse aansluiting kunnen krijgen op de Betuweroute, maar we zouden al heel veel geholpen zijn met het ontbrekende stuk spoor tussen de Axelse Vlakte en Zelzate. Ook meer opstel- en passeersporen zouden welkom zijn, zeker als we dan gebruik gaan maken van een eigen rangeerloc zodat we continue met het laden van de spoorwagons bezig kunnen zijn en niet afhankelijk zijn van derden.

Een uitbreiding van onze spoorcapaciteit zou niet alleen belangrijk zijn voor het afhandelen van meer coilwagons, maar is ook van belang voor het intermodale vervoer. De vrachtwagens die het voor- en natransport van dit vervoer verzorgen komen namelijk ook via onze wegpoorten binnen en dat zouden we graag willen veranderen. Bij een uitbreiding van onze spoorcapaciteit zouden we de intermodale units namelijk zelf kunnen gaan laden. Complete shuttles gaat (nog) niet lukken, maar we zouden onze units kunnen laden op een feeder naar één van de grote intermodale terminals of op een deelshuttle die met een deelshuttle van een andere verlader of terminal kan worden gecombineerd. Wij staan helemaal open voor een dergelijke samenwerking."