Hans Cabooter, Directeur Cabooter Railcargo Venlo:

Opstappen in de buurt

Woensdag, 27 juni 2007, 00:00

“De Betuweroute is open. Dat is mooi, maar het betekent zeker niet dat het goederenvervoer via deze spoorverbinding meteen explosief toeneemt. Zoiets gaat in stappen. Er komen nieuwe concepten die verladers, expediteurs en railgoederenvervoerders samen ontwikkelen. Er is ook ruimte nodig op het spoor om strategisch gelegen knooppunten in logistiek Europa met directe treinverbindingen aan elkaar vast te knopen. Er moeten zeker ook snel nieuwe rails worden aangelegd. Bijvoorbeeld in Duitsland als aansluiting op de Betuweroute, want anders wordt het zogenoemde ‘container uitwisselpunt’ bij Valburg een wachtrij voor treinen om een nummertje te trekken voor ze het Duitse net op mogen...

En natuurlijk is er ook behoefte aan voldoende spoorse overslagcentra waar verladers hun spullen kwijt kunnen. Om in de regio Venlo – dat toch bekend staat als een van de grotere logistieke centra van Nederland – die leemte op te vullen, heeft ons bedrijf geïnvesteerd in een overdekte railterminal voor droge op- en overslag en een buitenterrein waar we snel containers op de trein kunnen zetten, beide 24 uur per dag en 7 dagen per week open. Er is namelijk vanuit verladers maar óók uit de hoek van de wegvervoerders, grote belangstelling om dikke stromen over grotere afstanden per spoor te gaan vervoeren. Uit eigen ervaring weet ik immers dat het bijna ondoenlijk begint te worden om een vrachtwagen naar pakweg Zuid-Europa te sturen. Gezien de steeds strengere rijtijdenwetten in Europa en de invoering van de digitale tachograaf, zijn wegvervoerders bij zo’n transport man + wagen zeker één hele week kwijt.” 

“Onlangs was ik op de grote transportbeurs in München. Tot mijn grote vreugde hoorde ik tijdens een lezing door Frank Schuhholz, hoofd van Logistik Services van Railion Deutschland, dat zijn concern een prijs had gewonnen met het plan om verschillende railports in Europa met elkaar te verbinden. Er zijn al railports in Italië en Zwitserland. In Nederland staat nog een overdekte railterminal op de nominatie om ook de status van railport te verwerven. Railports zijn multifunctionele logistieke centra waar zowel op- als overslag en warehousing plaatsvinden. Het spoorvervoer pakt de grote stromen op, terwijl de vrachtwagen het voor- en natransport voor zijn rekening neemt. Ontvangers kunnen zelfs op afroep goederen laten brengen. De hele keten wordt gestuurd en bewaakt vanuit één hand. Er zijn al railports in Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk en Denemarken. En er bestaan vergevorderde plannen voor nieuwe railports in Polen, Tsjechië, Italië, Frankrijk en Spanje, al dan niet in samenwerking met externe partners. Uiteraard wil Cabooter Railcargo in Venlo ook onderdeel van dit netwerk uitmaken. Het feit dat Carel Robbeson, tot 1 juli directeur van Railion Nederland, bereid is om de officiële opening van onze railterminal te komen verrichten, is in ieder geval een hoopvol teken. Een dagelijkse aan- en afvoer per spoor zal onze klanten namelijk zeker aanspreken. Het concept met railports, waarbij verladers uit de regio dankzij goede spoorverbindingen met allerlei anderen railterminals ‘all over Europe’, hun bestemming snel kunnen bereiken, verdient dan ook een krachtige impuls.”

“Wellicht preek ik op deze site voor eigen parochie, maar toch wil ik toevallige passanten nog een keer meegeven dat de trein ondanks de wat mindere flexibiliteit dan de vrachtwagen, absoluut zijn sterke kanten kent. Ga maar na: het spoorvervoer is doorgaans betrouwbaar en goed voorspelbaar dankzij vaste vertrek- en aankomsttijden. Ook veiligheid is een ijzersterk aspect van deze modaliteit: weinig ongevallen en weinig diefstal. En het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor staat heel hoog aangeschreven. Tot slot is spoorvervoer geschikt voor grotere volumes en zelfs geknipt voor zwaardere lading, dankzij de hoge toegestane aslasten.”  

“Hoewel door de komst van de Betuweroute er absoluut minder treinen per dag de grens bij Venlo zullen passeren, gaat de grens hier zeker niet dicht. Venlo blijft uiteraard zeer strategisch gelegen in het logistieke hart van Europa met spoorverbindingen met Rotterdam, Antwerpen, Amsterdam en Vlissingen en met Duisburg, de grote logistieke draaischijf van het Ruhrgebied. Net als bij Oosterhout Weststad, denk ik dat opstappunten in de buurt van logistieke centra zoals Venlo Tradeport een zeer belangrijke rol kunnen spelen om het spoorvervoer nog beter op de kaart te zetten. Doet u mee?”

Hans Cabooter
Directeur Cabooter Railcargo Venlo