Joris Tenhagen, Business Development Manager, Seacon Logistics:

Snelheid en netwerk bieden spoor grote kansen

Maandag, 1 oktober 2012, 11:52

Snelheid en netwerk bieden spoor grote kansen

‘Het intermodaal vervoer speelt een cruciale rol bij Seacon Logistics. Ons bedrijf heeft zich al vanaf het begin bewust op intermodale locaties gevestigd. Het is onze ambitie om een zeehaven in het achterland te zijn. Dat kan alleen intermodaal. 

Het gebruik van intermodaal vervoer is voor ons logistiek concept cruciaal. Het biedt grote voordelen. De praktijk laat zien dat je intermodaal grote volumes kunt afwikkelen op een heel betrouwbare manier en soms sneller dan over de weg. Je beschikt over meerdere modaliteiten die je naast elkaar kunt inzetten. Rotterdam-Venlo per trein of truck is even lang, maar de trein heeft geen last van eventuele congestie. Dat geldt des te meer op de langere afstanden zoals naar Italië.

We zijn ketenregisseur en zijn met onze logistieke vestigingen gelegen naast de terminals, waarbij de terminal verantwoordelijk is voor de afhandeling en wij voor de logistiek en eventuele inklaring bij import en export. Wij werken samen met terminaloperators en ook wel rechtstreeks met spooroperators.

Op het spoor gaat het vaak om langlopende contracten, waarbij we kijken naar factoren als de volumes en de keuze van de corridor. Intermodaal afwikkelen doe je niet van vandaag op morgen, waarbij je even een trein bestelt. Daar ligt een belangrijk verschil met het wegvervoer. Dat is niet automatisch een voordeel en omdat het om dikkere volumes gaat, moet je het zorgvuldig doen. We gebruiken daarbij het wegvervoer als aanvulling.

Belangrijk bij intermodaal vervoer is altijd het voor- en natransport. Als je dat kunt elimineren, kun je echt een heel goede prijs neerzetten. Hier in Venlo hebben we het spoor vlakbij. De terminal kent dagelijks vier aankomsten en vier vertrekken, zeer punctueel, daar kun je het klokje op gelijkzetten. Het laatste stukje vanaf de terminal tot bij het dok kunnen we zonder natransport uitvoeren. Het enige wat we hoeven te doen is de trailer op een chassis over een korte afstand met een tugmaster vervoeren. Daardoor is de prijs heel scherp, dit in combinatie met een hoge en betrouwbare frequentie.

Het spoorvervoer heeft hele grote kansen, omdat veel stromen in toenemende mate vragen om de snelheid van het spoor en de hoge dichtheid van het spoornetwerk. Je kunt veel meer plekken bereiken dan met bijvoorbeeld de binnenvaart. Het aantal containers dat je tegelijkertijd per trein kunt vervoeren, zegt ook iets over de effectiviteit. Daar ligt heel veel winst.

Er kan wel een en ander worden verbeterd, zoals de hub- en spokestructuur, dus de inrichting van het spoor, zodat je meer rechtstreekse lijnen krijgt. Meer en beter communiceren is ook noodzakelijk. Het systeem moet transparanter en er moeten meer systemen aan elkaar worden gekoppeld zodat je meer directe lijnen krijgt en minder over allerlei schijven hoeft te werken. De kans dat er iets misgaat of lading blijft staan, wordt dan een stuk kleiner.

Dat is ook wat wij horen van verladers. Sommige verladers zien hier duidelijk mogelijkheden, maar het niet kunnen traceren van lading houdt veel verladers nog tegen. Met de technieken van vandaag is het prima mogelijk om track and trace-informatie te krijgen op ladingniveau, inclusief het afschermen van gevoelige informatie.

Wij willen absoluut toe naar een situatie waar het mogelijk is om lading nog op het laatste moment voor het spoor aan te melden. Als we meer informatie met elkaar delen en de sector transparanter maken, dan moet dat kunnen. Hier ligt een belangrijke link met infrabeheer en capaciteitsmanagement. Gelukkig zijn er diverse plannen voor vergroting van de interoperabiliteit, waarbij systemen in Europa op elkaar worden afgestemd. Dat is heel hard nodig. Wanneer we kiezen voor een trein naar Milaan of Budapest, dan moet het ook duidelijk zijn wanneer die trein aankomt.’

Joris Tenhagen, Business Development Manager