Frank Schuhholz, Managing Director ERS Railways:

Snelle, betrouwbare spoorverbindingen hebben de toekomst

Woensdag, 1 augustus 2012, 12:16

Snelle, betrouwbare spoorverbindingen hebben de toekomst

‘In mei van dit jaar is ERS Railways gestart met een nieuw en uitdagend project, de spoorshuttle tussen Rotterdam en Poznan in West-Polen. Dit is eigenlijk de herstart van een eerder project begin 2011. Hoewel de situatie er destijds veelbelovend uitzag, bleek na een aantal weken dat de prijsconcurrentie en andere factoren ons dwongen om ermee op te houden. Nu, een jaar later, hebben we na een gedegen voorbereiding besloten om opnieuw te beginnen.

Vergeleken met vorig jaar zijn nogal wat veranderingen. We streven naar een mix van deepsea, shortsea en continentale lading door gebruik te maken van zestigvoets wagons die geschikt zijn voor twintigvoets containers en tankcontainers, double pocket wagons voor complete megatrailers en negentigvoets wagons voor veertig- en vijfenveertigvoeters. Er zijn op dit ogenblik drie vertrekken per week in beide richtingen en de transittijd bedraagt slechts 22 uur.

Deze opzet en de eigenschappen ervan vormen een duidelijk signaal naar de markt dat we beslist een toekomst zien voor dit traject. Er is Rotterdam, de grootste haven van Europa. En er is Polen, een markt van 38 miljoen consumenten en een land met een hoge Direct Foreign Investment in state-of-the-art productiefaciliteiten. Rotterdam heeft daarnaast een enorm deepseanetwerk en een zeer uitgebreid shortseanetwerk dat de haven verbindt met landen als Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, het VK en Ierland, om er maar een paar te noemen.

Waarom we kozen voor Poznan als beginpunt? Poznan is de main hub in een netwerk van terminals en het historische knooppunt tussen Bremerhaven, Hamburg en Polen. Het is de meest westelijke economische regio van Polen en daarom ook voor Rotterdam de logische keuze. Voor ERS Railways is het een startpunt met veel mogelijkheden. Van hieruit kan het netwerk verder worden ontwikkeld, dieper Polen in. Nieuwe bestemmingen waar we naar kijken zijn Warschau en Zuid-Polen, maar hier zijn het de klanten die beslissen wat het meest levensvatbaar is.

Polen heeft veel producerende industrie. Daarom is er een imbalans tussen de import en export die voor iedereen op deze route een uitdaging is. Telijkertijd kan dit een kans zijn. In het gebied rond Poznan zijn de laatste jaren veel fabrieken gebouwd die exporteren naar landen als Duitsland, de Benelux, het VK, Spanje en Portugal. Vanuit Rotterdam kunnen deze goederen verder in het noorden en zuiden van Europa worden verspreid, bijvoorbeeld via ro/ro of shortsea.

Omdat het verkeer van en naar Polen nog steeds wordt gedomineerd door op het wegvervoer gebaseerde ketens, zetten we als ERS Railways onze lokale know-how aan beide einden, zowel in Nederland als in Polen, in om potentiële partners in dit gebied bij elkaar te brengen om te zien of ze gezamenlijk gebruik kunnen maken van de capaciteit en goederenstromen. Op het eerste gezicht mag dat vreemd lijken, maar uiteindelijk moet iedereen die in deze verkeersstromen actief is begrijpen dat we alleen marktaandeel kunnen winnen op het wegvervoer door op lange termijn in het spoorvervoer samen te werken. En we zijn er zeker van dat er voldoende lading is, omdat verladers zich steeds bewuster worden van deze nieuwe dienst.

We hebben besloten om te beginnen met drie roundtrips per week in beide richtingen op maandag, woensdag en vrijdag. Belangrijk voor ons is dat we aan beide einden in principe tegelijkertijd vertrekken. Een groot voordeel voor de klanten is dat de locomotieven geschikt zijn voor het hele traject, zodat we aan de respectievelijke grenzen niet van loc hoeven te wisselen en dus tijd winnen.

Klanten hebben ons laten weten dat ze verrast zijn dat een doorlooptijd van 22 uur op dit traject mogelijk is. Dus wanneer een trein uit Rotterdam om dinsdag middernacht vertrekt, komt deze om 22.00 uur dezelfde dag aan in Poznan, waar de goederen om 2.00 uur ’s morgens klaarstaan om te worden opgepikt. Dit geeft onze klanten de ruimte om na te denken over nieuwe logistieke modellen en wij willen de operator zijn die de klant zulke oplossingen op het spoor kan bieden. Concepten als deze hebben echt de toekomst.

Een ander sterk punt van het spoor is dat je er geen rijverboden in het weekeinde hebt, zoals de befaamde zondag in Duitsland. Wij hebben in een later stadium de mogelijkheid om ook een vertrek in het weekeinde aan te bieden, waarbij de goederen op zaterdag worden geladen in Rotterdam of Poznan en op maandag klaar staan voor levering in Polen of in Nederland op zondag.

Treinlengtes zijn nog wel een punt in Europa. We hebben nu bij het passeren van grenzen meestal te maken met maximum lengtes van rond 600 meter. Als we flexibeler willen worden en beter willen kunnen presteren, moeten we kunnen werken met treinen van 650 tot 750 meter. We weten dat dit in de toekomst mogelijk moet zijn en als spoorsector moeten we veel tijd en moeite steken in verbeteringen als deze. Dit is iets dat in de nabije toekomst hopelijk zijn vruchten kan afwerpen.’

Frank Schuhholz, ERS Railways