Rico Schavemaker, Directeur Schavemaker Logistics & Transport:

Spoorkansen Nederland - Polen!

Maandag, 29 september 2008, 00:00

Spoorkansen Nederland - Polen!

“Het vrachtvervoer tussen Nederland en Polen is momenteel echt een wegvervoerdersmarkt. De prijzen op dit traject zijn zeer concurrerend. Ondanks de invoering van de LKW-Maut, de stijgende brandstofkosten, enz. is het vrachttarief van Poolse wegvervoerders sinds 2004 met geen euro gewijzigd. De vraag is echter hoe lang nog. Het wegvervoer staat aan de vooravond van een nieuwe LKW-Maut-verhoging, de brandstofprijzen zullen de komende jaren alleen maar verder stijgen en met de groeiende welvaart wordt het ook in Polen steeds lastiger chauffeurs voor het internationale vervoer te interesseren.

De kans die wij eind 2007 als Schavemaker Logistics & Transport kregen voor de aankoop van een eigen railterminal in het zuidwesten van Polen hebben wij daarom met beide handen aangegrepen. Vanwege de hiervoor al genoemde argumenten gaat de trein in de (nabije) toekomst zonder twijfel een groter vervoersaandeel krijgen. De railterminal die wij hebben verworven ligt vlakbij Wroclaw en op een steenworp afstand van onze in 2004 geopende truckvestiging. Wroclaw en de regio eromheen ontwikkelen zich spectaculair, met als showpiece het 180 hectare grote fabriekspark van het Koreaanse LG. 

Onze Poolse railterminal meet 5 hectare. Bij aankoop was het terrein weliswaar verouderd, maar wel al het eindpunt van een wekelijkse containertrein van ERS uit Rotterdam. Die trein is er nog steeds, tegenwoordig echter vanuit Bremerhaven. Nieuwe treinen uit Nederland zijn dan ook welkom. Met de vernieuwing van het terrein zijn wij reeds begonnen en medio 2009 zal dit zo goed als zijn afgerond. Hét moment om de terminal verder in de markt te zetten.

Containers zijn overigens niet onze enige activiteit, integendeel zou ik haast zeggen. 40 jaar terug is Schavemaker Logistics & Transport gestart als pure wegvervoerder met als belangrijkste klant (en nog steeds!) de staalindustrie. Inmiddels zijn wij voor deze bedrijfstak een complete logistieke dienstverlener. Ook op onze railterminal in Polen zullen wij ons voor een belangrijk deel op de staalindustrie richten. Op de terminal verrijst momenteel een 4500 m² grote hal met twee inpandige sporen die wij gaan gebruiken voor het lossen, opslaan en distribueren van grote rollen (coils) staal voor een van onze klanten. Momenteel gebeurt dit op onze terminal in de buitenlucht, maar de klanten vragen om betere kwaliteit. Overigens komt het staal uit China en Korea en gebeurt het transport vanaf de haven van Koper in Slovenië per trein door Europa naar Polen.  

Na een aantal jaren terug al de binnenvaart te hebben ontdekt (50% aandeelhouder van Container Terminal Beverwijk) zijn wij als Schavemaker Logistics & Transport nu dus ook onderdeel van de spoorketen. Niet alleen in Polen overigens. Dichter bij huis verwachten wij begin 2009 de eerste trein in de hal van onze nieuwe trimodale terminal voor staalproducten in Maastricht. Verschillende staalconcerns laten in Maastricht aan de Beatrixhaven rollen staal knippen naar de specificaties van de klant. Onder de naam Steel Logistics Europe treden wij hierbij op als ketenregisseur. Voor onze opdrachtgevers organiseren wij het complete traject van aanvoer tot afvoer, met alles wat daar tussen in zit, inclusief toegevoegde waarde-activiteiten (VAL). In 2006 zijn wij gestart met een eerste terminal, met daarop een hal van 7000 m² en een overkapping over het water voor de droge afhandeling van binnenvaartschepen.

Deze terminal is een groot succes en aanleiding om in dezelfde omgeving een tweede hal van 12.000 m² te bouwen, nu echter ook met spoorontsluiting. Niet alle staalfabrieken staan immers aan water en datzelfde geldt voor de afnemers van het gerede product, met name in Oost-Europa. De trein vormt dan een uitstekend alternatief en voorkomt onnodige wegkilometers. In de nieuwe hal krijgen wij twee sporen van 108 meter, zodat wij ook hier staalproducten overdekt kunnen afhandelen. Buiten hebben wij eveneens volop opstelruimte voor treinen, ook met andere goederen. Wij bieden kortom een publieke railterminal.

Polen en Maastricht: het spoor zal binnen afzienbare tijd niet meer weg te denken zijn uit onze dienstverlening.”

Rico Schavemaker

Directeur Schavemaker Logistics & Transport