Pieter-Dirk Roeleveld, Communication Coordinator, Rail Cargo information Netherlands:

Stop met stigmatiseren!

Maandag, 21 november 2016, 09:25

Stop met stigmatiseren!

“Stigmatiseren is een veelvoorkomende eigenschap bij mensen. Helaas doe ik er zelf zo nu en dan ook aan mee. Wanneer een auto zit te bumperkleven, denk ik al snel aan opgepimpte BMW 5 serie en wanneer een slome duikelaar onnodig de boel ophoudt, gaan mijn gedachten gemakkelijk uit naar een Hyundai Matrix met niet zelden een 65 plusser achter het stuur. U bent vast benieuwd welke auto ikzelf rijd, maar dat doet voor deze column niet ter zake… 

Ook de logistiek is niet vreemd van stigmatiseren. Veel gehoorde clichés zijn ‘spoor is niet betrouwbaar’, ‘spoor is niet flexibel’, ‘spoor is niet klantgericht’ of ‘spoor is te gecompliceerd’ en zo zijn er nog een aantal te noemen. De vraag is of deze clichés terecht zijn.

Het afgelopen jaar (2015) liet het spoorgoederenvervoer in elk geval een groei zien van circa 5%. Ook voor dit jaar wordt een verdere groei van het volume verwacht. Daarmee zit het spoorgoederenvervoer min of meer op hetzelfde niveau als voor de crisis. Na een aantal jaren van stagnerende volumes is dat voor de sector uiteraard een mooie opsteker.

Opvallend is dat de groei vooral het continentale vervoer betreft en dat hiervoor steeds vaker kraanbare trailers en wissellaadbakken worden ingezet. Hieruit valt op te maken dat steeds meer logistiek dienstverleners en indirect verladers kiezen voor het spoor. Uit een recente inventarisatieronde langs een aantal verladers en logistiek dienstverleners die gebruik maken van het spoor, blijkt dat de argumenten om voor het spoor te kiezen uiteenlopend zijn. Voor de ene partij is het extra tonnage dat is toegestaan via het spoor doorslaggevend en voor de ander is het de flexibiliteit dat intermodaal vervoer biedt om op afroep containers te laden en lossen. Hiermee wordt congestie bij de dockshelters van het warehouse voorkomen en dat kan integraal een behoorlijke kostenbesparing genereren. Weer een ander geeft aan dat risicospreiding een factor is of de lange wachttijden in het wegvervoer bij de grenzen. Echter, één ding hebben ze allemaal gemeen en dat is dat ze niet meer anders zouden willen en waar mogelijk is nog meer van het spoor gebruik zullen maken.

Waar komt dit collectieve enthousiasme vandaan? Hoewel ik het antwoord op deze vraag niet uitvoerig heb onderzocht, heb ik wellicht toch een mogelijke verklaring. De perceptie van het spoor is bij veel verladers en logistiek dienstverleners nog altijd heel sterk beïnvloed door het verleden en door wat er in de media wordt geschreven. Het stigmatiseren zorgt kennelijk voor een gereserveerde houding tegenover het spoor en de beoogde modal shift. Er is nog veel koudwatervrees.

Toegegeven er zijn nog altijd verbeterpunten en lang niet alle ladingstromen zijn geschikt om per spoor te vervoeren, maar voor de partijen die de stap wel durfden te zetten, blijkt het spoorvervoer toch veel meer voordelen te bieden dan aanvankelijk gedacht. Dat die stap niet vanzelf gaat, geven de betrokken partijen eerlijk toe. Er is intern een ‘mental shift’ nodig. Gelijktijdig – en dat is een kritiekpunt naar het spoor – blijkt dat er bij verladers dikwijls wel interesse is, maar dat een gebrek aan transparantie ervoor zorgt dat sommige partijen afhaken in de zoektocht naar het juiste loket of gewenste transportoplossing.

Het voorlichtingsbureau Rail Cargo is daarom gestart met het ontwikkelen van een nieuwe tool waarmee (potentiële) klanten van het spoor gemakkelijk in contact kunnen komen met de gewenste aanbieder. Deze tool betreft een uitbreiding op de reeds bestaande ‘Rail Scout’-applicatie. Door het invoeren van een aantal parameters, zoals type klant, tonnage, wel of geen spooraansluiting, laad- en loslocatie, equipment wordt een transportadvies gegenereerd inclusief aanbieders. Dit geldt niet alleen intermodaal vervoer, maar ook bulk (dry & liquid), breakbulk en special products. Tijdens de beurs Transport & Logistics van 29 november t/m 1 december in AHOY Rotterdam verzorgt Rail Cargo een workshop over deze nieuwe functionaliteit. Verladers of logistiek dienstverleners die voorheen riepen dat ze het juiste loket niet meer kunnen vinden, hebben vanaf nu dus geen excuus meer…

Gelet op de toenemende congestie op de snelwegen de ‘modal-shift’-ambities van zowel Europese als nationale overheden in het kader van duurzaamheid en milieu, het toenemende chauffeurstekort en de stijgende lonen, is het geen voorbarig gedrag om nu al op zoek te gaan naar nieuwe transportoplossingen. De recente best practices laten zien dat het spoorgoederenvervoer meer voordelen biedt dan aanvankelijk gedacht. Stop daarom met stigmatiseren en ervaar zelf wat het spoor voor u te bieden heeft.”

Pieter-Dirk Roeleveld, Communication Coordinator bij Rail Cargo information Netherlands