Joost van de Kar, product manager intermodaal Ewals Cargo Care:

Stoute schoenen

Zondag, 6 mei 2007, 00:00

Dankzij de Europese liberalisering van het spoor, heeft het railgoederenvervoer een sprong voorwaarts gemaakt. Zowel qua kwaliteitsverbetering als qua kostprijsontwikkeling zit de branche op de goede weg. Als groot Europees logistiek dienstverlener – met 1.990 mensen en kantoren in 17 landen – hebben we dan ook de ambitie om het spoorvervoer op een kwalitatief gelijkwaardig niveau te krijgen als het wegvervoer. Dat kan in onze ogen als Ewals Cargo Care grotendeels zelf de regie over de intermodale ladingstromen behoudt. Via de bestaande operators is dat maar in beperkte mate mogelijk.

Daarom hebben we eind jaren ’90 de stoute schoenen aangetrokken en zijn we zelf met een trein begonnen tussen het Belgische Genk en het Italiaanse Novara. Genk ligt geografisch zeer gunstig ten opzichte de grote zeehavens van België en Nederland enerzijds en het Duitse Ruhrgebied anderzijds, met de binnenhaven van Duisburg voorop. Wij brengen onze wissellaadbakken over de weg naar de terminal in Genk en daar gaan de bakken op het spoor. Ewals werkt met het Belgische DLC als tractieleverancier, die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de andere tractieleveranciers die het verdere railtransport naar Italië voor hun rekening nemen. Verder hebben we zelf het contract gesloten met de wagonverhuurder en sturen we ook beide terminals rechtstreeks aan. We zijn dus heel nauw betrokken. Het was best een risico toen we hiermee begonnen. Inmiddels is het een succes geworden. Destijds startten we direct met 5 vertrekken per week. Nu zitten we op 9 treinen per week in beide richtingen. Stoute schoenen werden dus geen windeieren. Als het aan ons ligt, willen het spoorvervoer graag verder uitbreiden: óf via de bestaande operators óf weer zelf als regisseur. Dat betekent elke keer weer opnieuw een prijs/kwaliteitvergelijking maken.

Als de Europese railgoederenbranche erin slaagt om het tempo van de veranderingen op te voeren, ben ik ervan overtuigd dat het marktaandeel nog fors kan groeien. Enkele belemmeringen moeten nog wel uit de weg worden geruimd. Het is toch niet meer van deze tijd dat een machinist voor elk land een rijbevoegdheidbewijs moet halen en de betreffende taal moet leren spreken? En denk eens aan het geld dat in de internationale loccen moet worden geïnvesteerd om alle verschillende systemen te kunnen behappen... Hoewel baanbrekende veranderingen op het Europese spoor veel tijd vergen, kun je ondertussen toch een heleboel ondernemen en het spoorvervoer slim inzetten. Zo is het spoor uitermate geschikt voor zowel ‘volumineuze’ als ‘zware’ lading. Als je maar voldoende aanbod weet te vergaren, is het spoor tegenwoordig zeker een economisch  alternatief voor het wegvervoer op bepaalde routes. Het dendert gestaag door.”

 

Joost van de Kar
Productmanager Intermodaal
Ewals Cargo Care