Een goede kwaliteit van het spoorvervoer is mogelijk!:

Transportmanagers worden afgerekend op de leverkosten, maar niet op de tijdigheid van leveringen.

Maandag, 7 juni 2004, 12:00

Ten eerste wil ik Rail Cargo Information Netherlands bedanken voor de gelegenheid om in een column een positief stuk te kunnen schrijven over het spoorvervoer.

Door: Don van Riel Managing Director Trimodal Europe B.V.

Er zijn een aantal factoren te noemen, die de klanten doen besluiten om van modaliteit te veranderen. De spreiding van risico van transport (er wordt meer vervoer verdeeld over weg/spoor en water).
Het lage waterpeil van de rivieren vorig jaar. De onrust in de EU, in het bijzonder Duitsland en de Alpenlanden over de invoering van tolheffingen. De drukte op de wegen, mede veroorzaakt door de groei van de goederenstromen en de wegwerkzaamheden in Europa.
Eenieder heeft een beeld van het spoorvervoer. Als je in de trein van Utrecht naar Amsterdam rijdt en  enkele minuten te laat aankomt, dan is elke trein te laat. Als er internationale goederentreinen, in verband met congestie in het buitenland, te laat in Venlo aankomen en aansluitend te laat in Rotterdam zijn, dan is elke trein te laat. Laat ik het omdraaien. Hoeveel vrachtauto’s staan er per dag in de file. Komen deze allemaal op tijd? Er wordt van te voren geroepen; “de auto staat weer in de file” en dit wordt in het algemeen geaccepteerd. De vertegenwoordiger van een bedrijf, die naar een klant gaat, belt meestal als het later wordt. “File, sorry ik ben wat later.” Dat is dan het excuus.
Een goede logistieke dienstverlener zal proberen op tijd te zijn, wat eerder van huis te gaan, zijn afspraken beter te plannen en rekening te houden met die file. Zo kan je ook omgaan met het spoor. Verladers, met name de transportmanagers, willen snelheid en een lage prijs. De transportmanagers maken de vergelijking met het wegvervoer. Als de A16 van Rotterdam richting Antwerpen afgesloten is, kan een wegvervoerder direct zelf beslissen om anders te rijden om zo nog te kunnen leveren.
De spoorvervoerder kan zelf die beslissing niet nemen. Dit zal in overleg gaan met de spoorbeheerder, echter men zal altijd proberen om via een andere route toch de trein door te laten rijden. Alles draait om de communicatie en de planning van het spoorvervoer. Een goede kwaliteit van het spoorvervoer is mogelijk. Wij begeleiden de transporten met moderne onbegeleide GPS systemen. Trimodal Europe BV past het systeem toe op basis van de behoefte. De chemie eist dat GPS systemen geschikt zijn voor EX zone 1, terwijl iemand die containertreinen rijdt een eenvoudig GPS systeem kan plaatsen.
GPS is goed, maar niet zaligmakend. U moet er wel wat mee doen. Op lokaal niveau met de spoorwegen over de problemen praten om doorstroming te garanderen. De planning voor gebieden in Centraal en Oost Europa moet je misschien aanpassen. Ook daar kan je op tijd leveren, als je maar een beetje extra tijd incalculeert. Een beetje extra tijd is meestal één of twee dagen voor conventioneel vervoer. Een shuttle trein wordt gereden van A naar B. Maar deze shuttle kan ook in de file terecht komen. Er hoeft maar iets te gebeuren (bovenleiding kapot, beton op de rails of de spits met veel verkeer van de passagierstreinen, waarvan er één uit de pas loopt) en de shuttle trein krijgt vertraging op vertraging. De klant zal zijn transittijd wat moeten aanpassen om op tijd te kunnen leveren.

Ik wil eindigen, zoals ik begonnen ben: Een goede kwaliteit van spoorvervoer is mogelijk.