Paul Maas, directeur Wetron Transport & Logistics:

Treinkaartjes

Vrijdag, 28 september 2007, 00:00

“Al in 1995 kozen wij als internationaal wegtransportbedrijf Wetron uit Weert voor intermodaal. Toen ging het slechts om één spoorroute: tussen het nabijgelegen Born en het Noord-Italiaanse Novara.Na 3 jaar trok operator Trailstar de stekker uit deze verbinding omdat er teveel onbalans in de ladingstroom optrad. Toch wilden we toen niet uit de intermodale markt stappen omdat we nog voldoende kansen zagen.

“ Wij zijn daarom overgestapt naar andere spoorterminals in Nederland, België en Duitsland. Niet alleen in verband met het milieu (fijnstof), ben ik tot op de dag van vandaag blij dat ik destijds die keuze voor het spoor heb gemaakt. Ook omdat we hadden geïnvesteerd in trailers en volumewissellaadbakken die op de trein meekunnen. En uiteraard omdat Wetron als trouwe klant van de spooroperators een streepje voor heeft op eventuele nieuwkomers op het spoor. Bij de groei die ons bedrijf nu meemaakt, zou ik niet weten hoe ik alles over de weg zou kunnen vervoeren.”

“De voordelen van het spoor zijn legio. In de eerste plaats de prijs. Die is minder afhankelijk van prijsschommelingen op de markt voor brandstoffen. Bovendien heeft het spoor geen last van de onlangs opnieuw verhoogde tol in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Als specialist in groupagevervoer naar die landen en naar Italië, Hongarije, Frankrijk en Spanje, heb je daar namelijk sterk mee te maken. De aantrekkelijk prijs voor het spoorvervoer komt verder tot stand dankzij de 4 ton extra die een trailer of combi mag meenemen als die via het spoor wordt vervoerd. Afhankelijk van de aard van het product, weegt dat zeker op tegen eventueel een dagje langer onderweg dan met de vrachtwagen. Ik zeg met nadruk eventueel, omdat ik dan nog geen rekening houd met de congestie op de Europese wegen én met de langere rusttijden die de chauffeurs krijgen opgelegd en de rijverboden. Maar de keuze ligt bij ons altijd bij de klant: hij kan alles afwegen en dan bewust kiezen voor óf intermodaal óf wegtransport.”

“In het wegtransport kan ik momenteel trouwens moeilijk groeien. Chauffeurs zijn lastiger te vinden, omdat ze wegens datzelfde rijtijdenbesluit langer van huis zijn. Bovendien wordt het vak minder aantrekkelijk omdat ze niet meer altijd bij hun ‘eigen’ vrachtwagen zijn. Want om te voorkomen dat óók de lading stilstaat, plannen wij steeds vaker chauffeurswisselingen in. Kortom, het spoor is een prima alternatief. Echter op het spoor wordt het ook vol. Maar dankzij onze uitstekende contacten en onze jarenlange ‘steady’ intermodale aanbod, kunnen wij goede afspraken maken met de operators. Zo kopen we elk jaar een vast aantal treinkaartjes in en zetten onze trailers en wissellaadbakken op de trein en zwaaien ze uit, zou ik bijna zeggen. Dit type spoorvervoer is gewoon heel betrouwbaar. Via internet kunnen we onze lading prima volgen, maar in feite is dat nauwelijks nodig... juist vanwege die betrouwbaarheid.”

“Als enige Nederlandse logistiek dienstverlener, sturen wij lading met de trein naar Spanje. Daarvoor hebben we wel equipement moeten aanschaffen dat voor die route is toegelaten. Barcelona is voor ons per spoor nu uitstekend te bereiken. Met Perpignan in Zuid-Frankrijk gaat het dezelfde kant op. Of via Antwerpen óf via het Luxemburgse Bettembourg. Verder ontwikkelen we intermodale ladingsstromen naar Oostenrijk/Hongarije/Slowakije Ook daar zie ik nog genoeg groeikansen.”

“Als de capaciteit op het spoor maar voldoende én snel genoeg toeneemt, kunnen andere logistiek dienstverleners - die nu nog alleen aan de weg zijn gebonden - ook overstappen naar intermodaal transport per spoor. Vereist zijn wel: voldoende en vaste ladingsstromen, bereidheid om te investeren in equipement en vooral gelóóf in het intermodale concept.”

Paul Maas
directeur / grootaandeelhouder
Wetron Transport & Logistics
www.wetron.eu