Wil Versteijnen, directeur Gebr. Versteijnen Group:

Vergeet de Brabantroute niet!

Zondag, 31 december 2006, 00:00

“Natuuurlijk is de komst van de Betuweroute een geweldige opsteker voor het railgoederenvervoer in Nederland en uiteraard ook voor Europa. Maar het mag geen vrijbrief worden voor het reizigersvervoer om de vrijkomende capaciteit op andere trajecten, zoals bijvoorbeeld de Brabantroute, geheel op te souperen".

Ons trimodale bedrijf Gebroeders Versteijnen (weg, spoor en binnenvaart) beschikt vlak langs de Brabantroute over 2 railterminals die bijzonder goed bereikbaar moeten blijven. Komend jaar breiden we uit van 2 naar 3 containertreinen per dag tussen Rotterdam Maasvlakte en Tilburg / Eindhoven. In Midden-Brabant hebben verschillende multinationals grote (Europese) distributiecentra. Binnenkort vestigt ook Epson in deze omgeving zo’n distributiecentrum. Als gevolg daarvan komt veel lading met deepsea-containers deze kant op. Als je dan een complete trein met een capaciteit van 74 TEU kunt beladen, is een afstand van 120 spoorkilometers naar Tilburg of 150 spoorkilometers naar Eindhoven absoluut rendabel. In de toekomst hebben we trouwens alle modaliteiten keihard nodig om alle containers te kunnen vervoeren.”

“De korte doorlooptijd van de trein vind ik zeker een pre. ’s Nachts een trein laden op de Maasvlakte en ’s ochtends om 09.00 uur lossen in Eindhoven en 11.00 uur in Tilburg is natuurlijk perfect. Want onze klanten openen hun poorten doorgaans niet voor 08.00 uur en sluiten de poort alweer om 18.00 of 19.00 uur. Over een 24-uurseconomie wordt in Nederland weliswaar al jaren gepraat, maar die is nog nooit echt van de grond gekomen. Om even op de trein terug te komen: die is lekker voorspelbaar en na een snelle overslag op onze terminals staat de container na een kort ritje met de truck snel bij de klant voor de deur. Dan heeft die voldoende tijd om de container leeg te halen en opnieuw te beladen met spullen die weer naar Rotterdam kunnen. Zo rijden we in dit vervoersmodel met tractieleverancier ACTS, nooit met lege containers.”

“Maar ook internationaal kunnen we meer lading op de trein kwijt. Zo hebben we samen met Railion en een rederij een proefvervoer gedaan waarbij een containershuttle tussen Rotterdam en Slowakije op de terugweg een tussenstop in Tilburg maakt om bij ons continentale lading af te leveren. Daarmee sparen we een boel vrachtwagenritten tussen Rotterdam en Tilburg uit. Al met al zie ik nog volop mogelijkheden om het railvervoer verder te laten groeien. Dat er meer dan voldoende belangstelling van verladers voor deze modaliteit bestaat, zien we bijvoorbeeld terug in de regio Eindhoven. In 2005 was de trein naar Eindhoven Acht nog volledig gevuld met containers voor één grote verlader. Nu bestaat de lading voor ongeveer 50 procent uit containers voor verschillende klanten, bedrijven die tot voor kort niets met het spoor hadden. Daarom moet ProRail bijzonder goed opletten om niet zomaar oude spooraansluitingen uit de grond te trekken. In de nabije toekomst kunnen die van heel veel waarde blijken te zijn. Ik hoop eigenlijk dat ProRail in zijn geheel flink meer aandacht voor het goederenvervoer per spoor aan de dag gaat leggen. Het is onvoorstelbaar hoe moeilijk ProRail doet, zodra je een keer een extra dienstregelingpad aanvraagt om een piek in het vervoer op te vangen: altijd maar aankomen met problemen en nou eens nooit met oplossingen... En dat is nou net wat Nederland nodig heeft: oplossingen om het wegverkeer te ontlasten zodat we de nog steeds dalende trend in de kilometerprestatie van de vrachtwagen een halt kunnen toeroepen.”

Wil Versteijnen

directeur Gebr. Versteijnen Group