Arnoud de Rade, commercieel directeur Rotterdam Rail Feeding:

Vinger opsteken

Woensdag, 7 maart 2007, 00:00

“Dankzij de aantrekkende economie wordt het steeds drukker op de Rotterdamse havensporen. Bovendien mag het spoor zich ook nog eens extra in de belangstelling van de verladers verheugen, omdat het wegverkeer steeds vaker vastloopt in de fuik van de file. Het spoor lijkt hen dan een goed alternatief. Succes heeft echter ook een keerzijde. We lopen in de haven van Rotterdam tegen de grenzen van de spoorcapaciteit aan. Dat gaat ten koste van de punctualiteit.

Het Havenbedrijf Rotterdam erkent de ernst van de situatie en heeft daarom een forum – Hinterlink genoemd - bij elkaar geroepen waarin alle partijen zijn vertegenwoordigd: vervoerders, terminals, operators en de spoorbeheerders ProRail en Keyrail. Binnen Hinterlink wordt gebrainstormd over pragmatische en snelle oplossingen. Daarbij gaat regelmatig de term ‘havenfeeder’ over tafel. Een onafhankelijke organisatie  die voor alle vervoerders de bediening van de haarvaten voor zijn rekening neemt. Mogen wij dan zo brutaal zijn om onze vinger op te steken? Rotterdam Rail Feeding heeft in de korte tijd van haar bestaan immers aangetoond dat soort werk aan te kunnen. Bovendien zijn we een volstrekt onafhankelijke  partij. Rotterdam Rail Feeding is momenteel nog een relatief kleine organisatie maar wel een met visie en ambitie. Uiteraard zijn we ook bereid om te kijken of we samen met anderen zo’n havengebonden rangeerbedrijf kunnen ontwikkelen.

Als nieuwe toetreder is Rotterdam Rail Feeding sinds eind 2005 actief in de Rotterdamse haven. Als pure specialist in rangeerwerk zijn we met onze loccen altijd in de buurt van de plekken waar het betere trek- en duwwerk plaatsvindt. Zo verzorgen we voor het Rail Service Center (RSC) in Rotterdam Waalhaven, operator Hupac en vervoerder Rail4chem al het rangeerwerk voor de Hupac-treinen. Tot volle tevredenheid van deze partijen, zo horen we regelmatig terug. Andere klanten van het RSC zijn nu ook nieuwsgierig geworden en dat horen wij graag.

Sinds begin maart van dit jaar zijn we ook actief geworden in Europoort. Daar rijden we de treinen vanaf het emplacement naar de gloednieuwe losput bij de overslagbedrijven EBS (European Bulk Services) en ADM. Europoort ontwikkelt zich tot dé overslaghaven in Europa voor grote partijen graan. Later dit jaar komt er ook een moderne laadinstallatie. We zijn overigens al wat langer bezig in de graanmarkt. In opdracht van verschillende vervoerders voeren we het rangeerproces uit bij Maassilo op Botlek. Hier heeft zich het concept van ‘dedicated last mile-bediening’ al bewezen. Alle betrokken partijen ervaren de voordelen. Wellicht kan dit succesvolle concept als voorbeeld dienen voor de bediening van andere emplacementen in de haven.

Zekerheid is namelijk datgene wat de verladers wensen. Daarom mag de huidige situatie met de oplopende vertragingen in het spoorproces van de haven, ook niet te lang blijven bestaan. Rotterdam Rail Feeding zal zich in ieder geval constructief opstellen om de betrouwbare spoorverbindingen tussen de Rotterdamse haven en het ‘hinterland’ in stand te houden en zo mogelijk te verbeteren.”

Arnoud de Rade
commercieel directeur Rotterdam Rail Feeding