Erik Bertholet, Accountmanager Logistics Groningen Seaports:

Vlag

Dinsdag, 31 juli 2007, 00:00

“Hier in het noorden hebben wij op het spoor nog ruimte genoeg. In de zeehavens van Delfzijl en Eemshaven ligt bijvoorbeeld 37 kilometer openbaar spoor en talloze particuliere spooraansluitingen. Verder kunnen we beschikken over voldoende opstelterreinen en openbare laad- en losplaatsen en een schitterende railterminal in Veendam. En toch loopt het railvervoer in deze regio terug. De groei van het hout- en papiertransport compenseert niet volledig het weggevallen chloortransport van AKZO Nobel in Delfzijl. Maar om nu meteen te denken dat er dan niets meer overblijft voor een gezonde ontwikkeling van het railvervoer in het noorden, gaat toch wel heel erg ver.

We hadden tot 1 januari van dit jaar een nieuwe rechtstreekse railverbinding voor het wagenladingverkeer met Duitsland via onze eigen grensovergang Nieuweschans - Weener. Dat scheelde een heleboel tijd en kilometers ten opzichte van de spoorse route via Kijfhoek - Oldenzaal – Bentheim. Daarmee konden we echt klanten winnen voor het spoor. Het gaat hier in deze column te ver om precies uit te leggen wat er misging, maar ik schrijf dit volledig toe aan de spoorse bureaucratie die nog diepgeworteld zit bij de collega’s van DB Netz. Het onderwerp zou de volledig aandacht hebben binnen Railion maar tot op heden is het nog niet opgelost.”

“Ik heb wel eens het gevoel dat we een vergeten regio zijn. Railion heeft zich teruggetrokken in Utrecht en trekt zich verder terug tot in Mainz. Maar op die manier haal je hier nooit een voldoende spoorvolume terwijl deze regio zeker genoeg potentieel heeft. Om een voorbeeld te noemen: in Delfzijl wordt maar liefst 15 procent van de gehele Nederlandse chemische productie gedraaid. En in Friesland komt echt veel gezaagd hout binnen, waarvoor Veendam prima als overslagterminal zou kunnen dienen. Maar dan moet je de afzenders en ontvangers wel vertellen over de voordelen van railvervoer (en de Friezen dat het dichtstbijgelegen overslagpunt in het Groningse Veendam ligt...). Wij pleiten dan ook al jaren voor een permanente verkoper - met Veendam als uitvalsbasis - voor het noordelijke spoorvervoer. Laat zien dat je er bent, steek die vlag maar uit. Het raildistributiecentrum in Veendam zou daarom heel graag de status van Railport willen krijgen. Dan staan we letterlijk en figuurlijk meteen op de kaart. Dan pas je in het tarievensysteem van Railion Europe en kun je klanten regelmatige verbindingen bieden met belangrijke logistieke centra in Europa zoals het Ruhrgebied en de Milanese regio.”

“Omdat de railcapaciteit in de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam nu al ernstig tekort schiet, vang ik vanuit de zeevaart geluiden op dat ze onderzoeken of ze bepaalde goederenstromen kunnen verleggen via onze noordelijke havens. Laat de  railgoederensector daar dan op anticiperen. In mijn ogen vullen het zeetransport en het railtransport elkaar goed aan. En daarvoor zijn we bereid ook nog extra te investeren.   De groei van het aantal rechtstreekse goederentreinen via de grens bij Nieuweschans – ja, dat mag weer wel van de bureaucratie... – bewijst dat het kan.

Maar ook losse wagens en wagengroepen willen we als Groningen Seaports binnen onze regio meer op het spoor zien te krijgen. En Railion is daarvoor de aangewezen partner. Met name omdat die als enige in Europa een moderne vorm van wagenladingtransport heeft geïntroduceerd, waarmee goede verbindingen met strategisch gelegen terminals overal in Europa mogelijk worden. Het voor- en natransport kan Railion Nederland uitstekend regelen met lokale vervoerders. Zo krijg je dikke stromen op het spoor en fijndistributie over de weg. Een railport, een mannetje en een vlag... dat is voorlopig genoeg. Waar wachten we nou nog op?”

Erik Bertholet
Accountmanager Logistics
Groningen Seaports