Guido de Zeeuw, Sales Manager Netherlands & Belgium bij Ermewa SA:

Wagons bieden payload-voordeel

Dinsdag, 16 december 2014, 10:44

Wagons bieden payload-voordeel

“Ermewa is een van origine Zwitsers bedrijf, tegenwoordig opererend vanuit het hoofdkantoor in Parijs. Daarnaast hebben we kantoren in diverse Europese landen. De core business van Ermewa is de verhuur van wagons, maar middels Eurotainer (aparte divisie) verhuren wij ook tankcontainers.

In de verhuur van wagons bieden wij zowel de wagons als via onze partners ook het onderhoud aan. Om die reden beschikken onze kantoren in Parijs, Genève en Berlijn over een ‘entity in charge of maintenance’. Daarmee zijn we des te beter in staat om het onderhoud voor veel soorten wagons in eigen beheer te doen.

Naast het reguliere onderhoud doet Ermewa ook aan productontwikkeling. In samenspraak met de klant ontwikkelen onze engineers nieuwe toepassingen op de wagons die voldoen aan de specifieke wensen van de klant. Om een voorbeeld te geven: in samenwerking met een grote staalproducent hebben wij een verschuifbaar klemsysteem ontwikkeld ten behoeve van het transport van steel coils.

Middels overnames in de periode 2009-2010 werd het wagenpark van Ermewa verdubbeld tot circa 50.000 wagons. Sindsdien behoren wij tot de grootste spelers van de markt. Circa 40% van de vloot bestaat uit platte wagons, geschikt voor aluminium en hout, en ruim 20% uit hopper-wagons, geschikt voor het vervoeren van droge korrels, zoals granen, zand en zout. De overige 40% gaat op in tankwagons en schuifwandwagons.

Container-draagwagons beslaan slechts een klein deel van onze vloot, maar dit aandeel is wel groeiende. Met de opening en uitbreiding van nieuwe lanes richting Zuid- en Oost Europa blijft dit een groeiende markt. In Frankrijk, Duitsland en de Benelux zien we juist een toenemende vraag naar ketelwagons. Veel verladers kiezen om kost-efficiënte redenen steeds vaker voor het spoor. Zeker op de langere afstanden heeft het payload voordeel een grote impact.Dit voordeel geldt in principe ook voor andere conventionele wagons. Zo maken we voor het transport van bronwater binnen Frankrijk gebruik van schuifwandwagons en dit blijkt zeer competitief ten opzichte van het wegvervoer. 

Wat mij opvalt is dat, evenals in de tractiemarkt, een sterke consolidatieslag gaande is in de wagonmarkt. Private partijen hebben vanwege het kapitaalintensieve karakter en de aanhoudende crisis weinig buffer en daarmee beperkte overlevingskansen. Veel specialisten worden daarom overgenomen door grotere partijen. Nadeel is dat de klant daardoor minder keus en spreidingsrisico heeft.

Ermewa onderscheidt zich met kwaliteit en extra service naar de klant. Voor onze standaardwagons (containerdraagwagons en ballastwagons) bieden wij ook flex-contracten. Daarnaast worden onze wagons indien gewenst uitgerust met gps, zodat het eenvoudig is om te traceren waar de wagons zich bevinden. Zowel de verladende als de ontvangende partij kan zodoende goed geïnformeerd worden over de status van het transport. Los daarvan, heeft de klant beter inzicht in de kilometerstanden en de conditie van de remblokken. Om papierwerk zoveel mogelijk te voorkomen, heeft Ermewa een digitaal systeem ontwikkeld, waardoor de klant continue inzage heeft in de status van de wagons.

Gelet op de problematiek van het 3e spoor in Duitsland hoor ik opvallend weinig klanten (verladers) spreken over de implementatie van stillere remblokken. De Brabantroute vormt straks een mooi alternatief, maar heeft wel een beperking inzake geluidsplafond (SWUNG). Blijkbaar zijn verladers niet bereid hier extra voor te betalen. Dit kan een serieuze dreiging vormen voor de Nederlandse spoorsector en het is zaak om daar als sector en overheden snel iets aan te doen.”

Guido de Zeeuw, Sales Manager Netherlands & Belgium bij Ermewa SA