Maurice Markslag, general manager van Wemacon Nijverdal:

"Wissellaadbak en LZV gaan de markt bepalen"

Dinsdag, 30 maart 2010, 00:00

“Het gebruik van wissellaadbakken neemt toe. Steeds meer transporteurs met vaste eenheden stappen over. Ze gaan niet altijd meteen het spoor op, maar ze willen dat wel kunnen."

Wij verwachten dat het wegvervoer zeker op de lange afstanden steeds minder wordt. Daarom zal er meer worden gereden met afzetbakken die ook op de trein kunnen. Men rijdt met de truck naar de terminal, de afzetbak gaat eraf en wordt op de wagon geplaatst. Daarna gaat de lading over het spoor richting bijvoorbeeld Italië, Roemenië of Hongarije.

Wij horen van steeds meer verladers en vervoerders dat ze wel op het spoor zouden willen, maar niet weten waar ze moeten beginnen. We willen eigenlijk vanaf het begin met de klant aan tafel om te adviseren over hoe het spoor werkt, waar je rekening mee moet houden, met welke laadeenheden je werkt en wat er op dat gebied in de markt is. Van voorinformatie tot financiering en after sales kunnen we alles bieden.

Wemacon in Nijverdal is het overkoepelende bedrijf. Spier is een grote leverancier van vaste en afzetbakken, ook voor op de trein, voornamelijk in plywood-uitvoering voor de droge vracht. Wecon levert voornamelijk schuifzeilen en daarnaast hebben ze nu ook de stalen uitvoering. Een voorbeeld daarvan is de curtainsider van Wecon. De onderbakken zijn allemaal verzinkt, zodat er geen roestvorming meer plaatsvindt. Daarnaast is iedere variatie in hoogte en lengte leverbaar. En zijn er nog opties zoals dubbele vloeren en schuifdaken. Zolang ze binnen de gestelde grenzen blijven, zijn ze allemaal verlaadbaar op het spoor. Het voordeel is dat ze snel te wisselen zijn op de trein en ze kunnen aan twee kanten open, zodat ze allerlei typen lading kunnen vervoeren.

De soorten verladers die gebruik maken van dit materieel lopen sterk uiteen. De ene keer zit er droogvracht in, op pallets en in doosjes, en de andere keer bestaat de terugvracht uit banden of ander spul. Maar er wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om bloemen met geconditioneerd vervoer naar Italië te brengen. Dan kunnen de laadbakken terugkomen met andere lading die niet gekoeld hoeft te worden.

Er is een enorme diversiteit aan laadbakken. Het rendement van het geïnvesteerd vermogen op een voertuig stijgt wanneer je er verschillende typen laadbakken op kunt zetten. Als je de ene dag een schuifzeil nodig hebt voor lange lading en de andere dag moet er een koelmotor opzitten, dan wissel je eenvoudig de bak en kan het voertuig voor een totaal andere opdrachtgever het werk doen. Dus het rendement per kilometer wordt een stuk beter. Het leuke aan dit hele verhaal is, dat de klant qua materieel in veel gevallen goedkoper uit kan zijn. Dat ligt met name aan de partners die wij hebben. We hebben importeurschappen van leveranciers die door hun volume aan de kanten een voordeel kunnen bieden.

Ik denk dat uiteindelijk de LZV en de wissellaadbak de markt zullen gaan bepalen. Het spoor heeft wat nadelen ten aanzien van trajecten en plaatsen waar de trein komen kan, maar ook de LZV heeft zijn beperkingen en de kostprijs is vrij hoog. Maar de combinatie van die twee is erg effectief.

Tijdens de Carrosserie Vakdagen van 20 tot en met 22 april in Hardenberg hebben wij diverse uitvoeringen op de stand staan. In samenwerking met Rail Cargo zullen we er uitleggen hoe je het moet aanpakken als je wilt overstappen van weg naar spoor.”

Maurice Markslag

General manager Wemacon