Manfred Hartung, General manager, HGK:

Zelf brengen

Woensdag, 23 november 2005, 00:00

„Sinds 1 oktober hebben wij als Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) een volledige erkenning in Nederland. Wij willen immers altijd in staat zijn om goederen daar te brengen waar onze klanten dat willen. Daarom hebben we al sinds 1999 een dienst op Rotterdam. Voor deze verbinding hadden we slechts een beperkte toelating nodig: alleen voor de routes Venlo – Rotterdam en Emmerich – Rotterdam".

HGK is ontstaan in 1992 toen de HK (Häfen Köln), de KBE (Köln-Bonner Eisenbahnen) en de KFBE (Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn) samengingen. Onze activiteiten concentreren zich voornamelijk op het goederenvervoer en het havenbedrijf. In 2004 bereikte HGK met 600 medewerkers een omzet van circa 75 miljoen euro. Met een eigen spoornet van 100 km lengte, 49 spooraansluitingen, 4 toegangsmogelijkheden tot de Rheinhaven en 2 eigen terminals voor gecombineerd vervoer, is HGK in staat omvangrijke logistieke dienstverlening en transport aan te bieden. Het spoorvolume van HGK steeg in 2004 met 6,8 procent tot meer dan 9 miljoen ton. Hiermee konden we de positieve ontwikkeling van 2003 voortzetten. De goederenoverslag in de haven van Köln bereikte in 2004 een record van maar liefst 10 miljoen ton. Deze positieve ontwikkeling is voornamelijk te danken aan de toename van de containeroverslag: met 24 procent tot 455.000 TEU. Naast onze activiteiten als regionale spoorvervoerder, opereert HGK ook in internationaal verband. De start van de containerexpres Köln – Rotterdam in 1999 samen met een private Nederlandse vervoerder, was het startsein voor een internationale uitbreiding op het gebied van goederenvervoer voor HGK. Vanaf 2004 rijden wij de Rotterdam-shuttle overigens geheel onder eigen bewind.

Een belangrijke doorbraak in het Duitse verkeer van HGK vond plaats in 2003. Toen kregen wij een pakket olie, diesel en benzine van ongeveer 3,8 miljoen ton per jaar. Dit volume is ondertussen gestegen naar 4,5 miljoen ton en het eind van de groei is nog niet in zicht. Dankzij dit pakket beschikt HGK over een zeer groot eigen netwerk van treinverbindingen in geheel Duitsland en een deel van Zwitserland. Er daarmee hebben wij dus aansluitingen met alle belangrijke industriële centra. Met de aankoop van HTAG (Häfen und Transport AG) in Duisburg in mei 2002, vervolgt HGK haar weg om de marktpositie in het vervoer van massagoederen te versterken en uit te breiden. HTAG is actief in de binnenvaart, de havenbediening en in de logistiek. Daarnaast bezit het aandelen van verschillende andere logistiek dienstverleners. Door deze samenwerking kunnen wij nog omvangrijkere pakketen aannemen. En nu kunnen we dus ook voor onze klanten elke bestemming in Nederland bereiken.”