Nieuws

KNV: Omrijschade aanleg 3e spoor 25 miljoen euro per jaar

KNV: Omrijschade aanleg 3e spoor 25 miljoen euro per jaar

24 april 2014

Het goederenvervoer lijdt tijdens de aanleg van het derde Duitse aansluitspoor op de Betuweroute (2015-2022) 25 miljoen euro schade per jaar. Dat is de voorlopige schatting die KNV Spoorgoederenvervoer recent heeft gemaakt. De cijfers van KNV... Lees verder

Reactie KNV op Lange Termijn Spoor Agenda: "de luiken naar Europa gaan open"

Reactie KNV op Lange Termijn Spoor Agenda:

31 maart 2014

De Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) van het kabinet bevestigt het: het spoor is van essentieel belang voor de Nederlandse economie. Maar ook voor een duurzame samenleving is de inzet van treinen hard nodig. KNV is blij dat staatssecretaris... Lees verder

Capaciteitsbeperking 3e spoor Duitsland minder groot dan aanvankelijk gedacht

Capaciteitsbeperking 3e spoor Duitsland minder groot dan aanvankelijk gedacht

20 februari 2014

De capaciteitsbeperking als gevolg van de aanleg van het 3e spoor tussen Emmerich en Oberhausen is minder groot dan aanvankelijk gedacht. In plaats van slechts 12 treinen per dag zullen straks minimaal 25-40 treinen kunnen rijden tijdens de meest... Lees verder

Realtime informatie beschikbaar over gevaarlijke stoffen per spoor

Realtime informatie beschikbaar over gevaarlijke stoffen per spoor

19 februari 2014

Op maandag 17 februari bracht staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) een werkbezoek aan Keyrail, de exploitant van de Betuweroute. Tijdens het werkbezoek kreeg Mansveld een demonstratie van het nieuwe systeem Informatie... Lees verder

Spoorsector verbetert informatievoorziening gevaarlijke stoffen

30 januari 2014

Deze week zet de spoorsector een nieuwe stap om de veiligheid van het goederenvervoer per spoor te vergroten: het Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen gaat officieel van start. IGS geeft een compleet overzicht van de actuele spoorbezetting voor... Lees verder

Steeds stiller op het spoor

Steeds stiller op het spoor

22 januari 2014

Ook DSM stapt over op kunststof remblok voor ketelwagons. De ketelwagons die DSM Fibre Intermediates huurt van het Franse verhuurbedrijf NACCO krijgen kunststof remblokken. DB Schenker Rail Nederland gaat hiervoor zorgen. Ook SABIC-wagons– van... Lees verder

KNV publiceert rapport over het belang van het spoorgoederenvervoer

KNV publiceert rapport over het belang van het spoorgoederenvervoer

16 januari 2014

Eerder deze week publiceerde KNV de studie ‘Spoor brengt Nederland verder’, een onderzoek naar het belang van het spoorgoederenvervoer voor de Nederlandse economie. In het rapport wordt vastgesteld dat een verslechterde bereikbaarheid per... Lees verder

Goederenvervoer per spoor groeit

Goederenvervoer per spoor groeit

16 januari 2014

Na een diepe terugval in de afgelopen jaren trekt het goederenvervoer over het spoor weer aan. De nieuwste cijfers laten dat zien dat 2013 een gunstig jaar is geweest voor het spoorgoederenvervoer. De volumes zijn aangetrokken: over heel 2013 is... Lees verder

Betuweroute gaat over op groene stroom

Betuweroute gaat over op groene stroom

2 januari 2014

Vanaf 1 januari 2014 rijden treinen op de Betuweroute met groene stroom. Dit zijn de spoorvervoerders overeengekomen via hun gezamenlijke inkoopvereniging CIEBR.  Lees verder

Europese ministers akkoord over aanpak spoorveiligheid

15 oktober 2013

De Europese transportministers hebben overeenstemming bereikt over de aanpak van de herziening van de spoorveiligheidsrichtlijn, onderdeel van het Vierde Spoorpakket. De transportministers zijn het er over eens dat er één... Lees verder