Nieuws

Duitsers geven startsein voor aanleg Derde Spoor

Duitsers geven startsein voor aanleg Derde Spoor

25 januari 2017

Afgelopen vrijdag 20 januari heeft DB Netz het officiële startsein voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Dankzij deze spooruitbreiding kunnen er in de toekomst meer goederentreinen gebruik maken van de Betuweroute.... Lees verder

Diverse 'best practices' in nieuwe editie van Spoor in Cijfers (2016)

Diverse 'best practices' in nieuwe editie van Spoor in Cijfers (2016)

28 november 2016

Wist u dat er dagelijks 15 shuttles rijden tussen Nederland en Noord-Italië? U leest het in de nieuwste uitgave van Spoor in Cijfers. Daarin valt tevens te lezen dat het spoorgoederenvervoer het afgelopen jaar (2015) een groei liet zien van... Lees verder

Weer treinverkeer via Zevenaar naar Duitsland

Weer treinverkeer via Zevenaar naar Duitsland

1 augustus 2016

Sinds dinsdag 26 juli rijden via Zevenaar weer treinen de Duitse grens over. De ombouw van maar liefst 8 kilometer bovenleiding tussen Zevenaar en de Duitse grens is daarmee succesvol verlopen. Een prestatie van formaat, want dit soort... Lees verder

ProRail: volgende stap Betuweroute

ProRail: volgende stap Betuweroute

13 juli 2016

ProRail werkt verder aan de Betuweroute en de aansluiting op Duitsland. Doel: meer goederenvervoer via deze lijn en daarmee ontlasting van de alternatieve routes. De volgende stap in de aansluiting met onze buren is aanpassing van de... Lees verder

Uitbreiding spoortrajecten oplossing vervoer gevaarlijke stoffen

Uitbreiding spoortrajecten oplossing vervoer gevaarlijke stoffen

6 juni 2016

De uitbreiding van de spoorcapaciteit kan de overschrijdingen van de risicoplafonds door goederentreinen met gevaarlijke stoffen weghalen. Dat zegt directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Lees verder

Gotthard-basistunnel geopend

Gotthard-basistunnel geopend

3 juni 2016

Eindelijk was het zover: op 1 juni vond de officiële opening plaats van de Gotthard-basistunnel, met 57 kilometer de langste spoortunnel ter wereld. Nadat de Zwitserse bevolking in 1998 middels een referendum toestemming had gegeven voor de bouw... Lees verder

Infrastructurele verbeteringen noodzakelijk voor concurrentiepositie Venlo

Infrastructurele verbeteringen noodzakelijk voor concurrentiepositie Venlo

17 mei 2016

In Seacon Stadion De Koel in Venlo vond donderdag 21 april het Spoorcafé plaats. Het Spoorcafé wordt viermaal per jaar georganiseerd door Rail Cargo Information Netherlands, dat als doel heeft het railgoederenvervoer te bevorderen en het imago... Lees verder

Stuurgroep Derde Spoor tevreden over achterliggende omleidingperiodes

Stuurgroep Derde Spoor tevreden over achterliggende omleidingperiodes

6 april 2016

In 2015 hebben de eerste langdurige omleidingperiodes die verband houden met de bouw van het Derde spoor in Duitsland plaats gevonden. De Stuurgroep Derde Spoor laat in een bericht weten dat in het algemeen deze periodes goed zijn verlopen: •... Lees verder

Stuurgroep Derde Spoor tevreden over 2015; wel uitdagingen in 2016

Stuurgroep Derde Spoor tevreden over 2015; wel uitdagingen in 2016

2 maart 2016

“De omleidingen in verband met de aanleg van het Derde Spoor op het traject Emmerich - Oberhausen zijn in 2015 over het algemeen succesvol verlopen.” Dit zei Jan Koeman, plaatsvervangend Directeur Openbaar Vervoer en Spoor bij het Ministerie... Lees verder

Elektrificatie Railport Brabant voltooid

Elektrificatie Railport Brabant voltooid

25 februari 2016

Intermodale railterminal 'Railport Brabant' op het bedrijventerrein Loven in Tilburg is sinds 24 februari ook bereikbaar voor elektrische locomotieven. ProRail heeft de laatste kilometer spoor naar de overslagterminal voorzien van bovenleiding.... Lees verder