Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor proef met geautomatiseerd rijdende treinen

Bron: SpoorPro

Maandag, 22 januari 2018

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor proef met geautomatiseerd rijdende treinen

Alstom en ProRail hebben vorige week donderdag een contract ondertekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over een nog uit te voeren proef met geautomatiseerd rijden op de Betuweroute. Rotterdam Rail Feeding (RFF), de goederenvervoerder die Automatic Train Operation (ATO) gaat beproeven, ondertekent het contract deze week. Naar verwachting gaan de drie partijen eind 2018 geautomatiseerd proefrijden op de Betuweroute.

ATO is de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt. ATO heeft vier levels, ook wel Grades of Automation (GOA) genoemd. De proeven op de Betuweroute betreffen GOA 2, waarbij de machinist zich nog steeds in de cabine van de trein bevindt.

Energiezuinig

Directeur Alwin van Meeteren van Alstom Utrecht was ook bij de ondertekening en licht toe: “Bij GOA 2 vertrekt de machinist en de trein kan vervolgens zijn rijgedrag optimaliseren. Dit is een soort cruise control. Dit heeft als voordelen dat de punctualiteit verbetert en er energiezuiniger kan worden gereden. Daarvoor zorg je ervoor dat de trein precies volgens dienstregeling rijdt, wat in de toekomst helpt bij de optimalisatie hiervan.” 

“Ook qua energieverbruik is er een flinke winst te behalen”, legt hij uit. “Je moet je voorstellen dat een zware goederentrein in de paar minuten van het optrekken een flinke piek in energieverbruik heeft.”

Voor het volledige artikel verwijzen wij u naar de website van SpoorPro.