Beter af met spoordata.nl

Bron: ProRail

Woensdag, 10 februari 2016

Beter af met spoordata.nl

Samen het spoor beter maken. Dat is de ambitie van de spoorbranche. De lancering van de website spoordata.nl past mooi in deze ambitie. Deze website maakt deel uit van het gelijknamige programma dat er op gericht is om alle spoorgegevens op orde, actueel en altijd en overal beschikbaar te hebben voor spoorpartners. Vorige week op de SpoorData Marktdag in Utrecht onderstreepte president-directeur Pier Eringa van ProRail het belang van spoordata.nl.

Eén druk op de knop
ProRail beheert ruim 7000 kilometer spoorrails en duizenden spoorwissels in Nederland. Samen met onder meer ingenieursbureaus en aannemers werkt ProRail 24 uur per dag om alle onderdelen van het spoor in goede conditie te houden. Dat kan sneller en beter als alle gegevens over elk uniek spoorobject met één druk op de knop kunnen oproepen. En juist dat is het doel van het programma SpoorData.

Van machinist tot monteur
Volgens president-directeur Pier Eringa van ProRail komt het de kwaliteit van de dienstverlening van de spoorsector ten goede om op alle niveaus gegevens uit te wisselen en samen te werken. Machinisten hebben bijvoorbeeld actuele informatie nodig over een traject voor een vlekkeloze rit en onderhoudsmonteurs willen de specificaties weten van de bovenleiding wanneer deze defect raakt. Nu is deze informatie wel beschikbaar, maar niet met één druk op de knop opvraagbaar. SpoorData brengt hier dus verandering in. “Het is onze ambitie om beter dan de Zwitserse spoorwegen te scoren op gebied van punctualiteit en betrouwbaarheid. Het programma SpoorData is daarvoor cruciaal, en heeft daarom een hoge prioriteit.”

Werk aan de winkel
Er is nog wel werk aan de winkel voordat alle spoorgegevens op orde zijn, actueel en altijd en overal beschikbaar voor iedereen. Programmamanager Raymond Soeters: “We brengen alle data op orde. Eind 2017 moet dat klaar zijn. Daarnaast zorgen we ervoor dat de informatie actueel en correct blijft. Apps brengen onder andere vervolgens de data bij de gebruiker. Zodat de monteur die naar een kapot sein gaat, precies weet waar hij moet zijn. Ter plaatse kan hij alle informatie over dat specifieke onderdeel inzien en zijn bevindingen en handelingen weer terug melden aan het systeem.”