Cabooter Railcargo gaat railterminal Greenport Venlo ontwikkelen

Bron: Trade Port Noord Venlo

Maandag, 24 november 2014

Cabooter Railcargo gaat railterminal Greenport Venlo ontwikkelen

Cabooter Railcargo uit Venlo gaat de railterminal Greenport Venlo ontwikkelen. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure, die vandaag met de publicatie van het gunningsbesluit is afgerond. In 2015 zal naar verwachting met de daadwerkelijke bouw en aanleg in het gebied Trade Port Noord Venlo aan de zuidzijde van de spoorlijn Eindhoven-Venlo worden begonnen.

De sterk in ontwikkeling zijnde logistieke functie van Greenport Venlo verlangt continue verbetering en versterking van de multimodale bereikbaarheid. Groeicijfers van Greenport Venlo, de Rotterdamse haven en de haven van Antwerpen voorspellen dat de capaciteit van de bestaande Railterminals in Venlo nijpend zal worden. Dat vormt aanleiding voor Trade Port Noord Venlo om in nauwe samenwerking met de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo deze benodigde capaciteitsuitbreiding te realiseren.

De railterminal, die op de bestaande spoorlijn wordt aangesloten, bestaat grotendeels uit sporen met laad- en losmogelijkheden in de open lucht. Voor de ontwikkeling ervan is een terrein van ongeveer vijftien hectare beschikbaar. Daarmee is de Railterminal Greenport Venlo de grootste binnenlandse railterminal van Nederland.

De komst van de railterminal vormt bovendien een ontlasting van het wegtransport (zo rijden op de A67 3,5 keer meer vrachtwagens dan gemiddeld in Nederland). Wethouder Stephan Satijn van Venlo (Economische Zaken) spreekt van “een mooie dag voor Venlo. Logistieke ondernemers willen kunnen kiezen en wij kunnen alle modaliteiten en steeds meer opties aanbieden. Dit is goed voor de werkgelegenheid. Daarnaast betekent goederenvervoer per spoor minder files en schonere lucht. Dat is dus drie keer winst voor de regio”. Zijn collega Bob Vostermans, wethouder Regionale Economie van Horst aan de Maas, noemt de railterminal “een mooie impuls voor de regio, waarbij de aantrekkelijkheid als vestigingsplaats verder wordt vergroot”.

Gedeputeerde Twan Beurskens (Economische Zaken) noemt de afronding van het aanbestedingstraject en de start van de bouwvoorbereidingen “een zeer belangrijke stap” in de verdere ontwikkeling van de logistieke functie in de regio Venlo. “Met de bouw van de nieuwe railterminal blijft de regio Venlo/Venray de belangrijkste logistieke hotspot in Nederland. Deze spooroverslag is van groot belang voor de verdere groei van de regio: de bestaande infrastructuur barst uit z’n voegen en om de grote concurrentie aan te kunnen is meer capaciteit noodzakelijk. Hiermee versterkt de railterminal de totale regionale economie”, aldus Beurskens.