Disruptieve inzichten

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Donderdag, 26 november 2015

Disruptieve inzichten

Je kunt tegenwoordig geen krant meer open slaan of het gaat wel over ‘disruptieve technologieën’, zoals drones, biomechanica, 3-d printen en robotica. In de haven van Rotterdam wordt er volop mee geëxperimenteerd. Maar blijkbaar bestaat er ook zoiets als disruptieve inzichten. Goederenstromen van en naar Zuid-Duitsland en Midden-Europa werden van oudsher via Hamburg geïm- of exporteerd, maar vinden tegenwoordig steeds vaker hun weg via de Rotterdamse haven. “De investeringen in de infrastructuur beginnen zich uit te betalen.”

Eén van de bedrijven die recent met een substantieel ladingpakket de ‘portshift’ gemaakt heeft is CEVA Logistics (externe link); wereldwijd top 10 speler op het gebied van logistieke dienstverlening en in de top 3 als het gaat om ‘contract logistics’. Voor een groot internationaal kledingbedrijf dat oorspronkelijk uit Ierland afkomstig is, verzorgen zij een groot deel van de logistieke distributie. “Een mooie, maar ook uitdagende operatie”, aldus Rene van Loon, senior vice president ocean business line van CEVA Logistics. “Fast fashion is een groeimarkt, maar om daar succesvol op te kunnen opereren worden er enorm hoge eisen aan leveringssnelheid en –betrouwbaarheid gesteld. Een kolfje naar onze hand, waarbij we al onze expertise op het gebied van multi modale supply chain oplossingen inzetten om onze klant zo goed mogelijk te kunnen servicen.

Opschalen
“Zo zijn we ook bij EGS/TX (externe link) terecht gekomen”, vult Rutger den Hertog, head of oceanfreight Benelux van CEVA Logistics aan. “Met hun rechtstreekse shuttle tussen Neurenberg en Rotterdam die vijf keer per week rijdt, kunnen ze ons de betrouwbaarheid bieden die we nodig hebben. Bovendien hebben we gegarandeerde capaciteit op de treinen en kan er nog opgeschaald worden als we dat nodig hebben. EGS/TX denkt echt met ons mee en regelt voor ons dus het hele traject van haven tot aan de distributiecentra in Mönchen Gladbach en Bor (Tsjechië).”

Vaarschema’s
Het doorbreken van het automatisme om via Noord-Duitsland te verschepen, is ook ingegeven door de ontwikkelingen in en om Rotterdam zelf. Van Loon: “Wat betreft prominente rol in de vaarschema’s van de containerlines wint Rotterdam het gewoon van de rest. Voor ons betekent dat extra snelheid in het proces. Tel daarbij op dat de terminal handling charges iets gunstiger zijn en vrijwel alles digitaal afgehandeld kan worden, dan is de keuze voor Rotterdam vanuit Zuid-Duitsland eigenlijk een heel logische. En de simplified customs procedure is een pré. Daarmee lopen ze in Duitsland gewoon echt achter.” Tenslotte trekt Van Loon de ‘business case’ toch nog even wat breder. “Het heeft wat moeite gekost, maar die Betuweroute is gewoon een goede zet geweest. Je ziet dat de investeringen in de infrastructuur zich beginnen uit te betalen. Daar profiteert heel Nederland van.”