Distri Rail B.V. introduceert nieuw concept

Bron: Distri Rail B.V.

Dinsdag, 24 december 2013

Distri Rail B.V. introduceert nieuw concept

Spooroperator Distri Rail B.V. introduceert met ingang van het tweede kwartaal 2014 een nieuw spoorconcept en hopen daarmee de bundelingsproblematiek op Maasvlakte 2 te kunnen opvangen. Op dit moment biedt de operator 21 shuttles vanuit de Rotterdamse haven naar verschillende bestemmingen in Duitsland. In plaats daarvan is Distri Rail voornemens een hoogfrequente spoordienst aan te bieden tussen de Maasvlakte en een effectieve hub in het Duitse achterland, zijnde Duisburg.

De intermodale operator is van mening dat de bestaande structuur en vervoerssystemen van de Rotterdamse haven niet afdoende zullen zijn de toekomstige volumes te kunnen opvangen. Vooral niet na de ontwikkeling van Maasvlakte 2 en de opening van de 2 nieuwe diepzee terminals in 2014. Distri Rail is er daarom van overtuigd dat een nieuwe, innovatieve benadering noodzakelijk is voor wat betreft de afhandeling via het spoor naar het achterland.

Door de implementatie en uitvoering van het nieuwe systeem zal Distri Rail op eigen kosten en risico, een onmisbare link creëren tussen de haven van Rotterdam en het complete Europese achterland. Distri Rail heeft hierbij gekozen voor de Duisburg Intermodal Terminal (DIT) gelegen in het zuidelijke stadsdeel van Duisburg op het zogenaamde Logport I.

Via deze hub worden nu reeds meer dan 30 bestemmingen bediend, waaraan Distri Rail er dan nog 5 aan toe zal voegen. Dit aantal zal volgens Distri Rail ongetwijfeld nog toenemen zodra de implementatie van het nieuwe concept gereed is. Distri Rail werkt overigens al jaren samen met bestaande spooroperators die al hun verbindingen van en naar Duisburg hebben lopen richting het Europese achterland. Tevens staan alle partners van Distri Rail achter dit nieuwe concept en geloven ook dat dit dé manier is om de toekomst in te gaan qua spoorvervoer van en naar de haven van Rotterdam.

Het concept is volgens Distri Rail lean-and-mean en zal het de kwaliteit, de frequentie en de transittijd van en naar de haven van Rotterdam aanzienlijk verbeteren. Het houdt fysiek in dat Distri Rail hoogfrequent, 3 à 4 maal per dag, een complete bloktrein zal gaan rijden tussen Rotterdam en Duisburg. Door deze hoge frequentie is Distri Rail in staat dagelijks alle belangrijke terminals binnen Rotterdam Maasvlakte, Botlek, Pernis en Waalhaven per spoor te bedienen en hiermee te verbinden met het gehele Europese achterland via de DIT Terminal te Duisburg of met de lokale ontvangers in het Duitse Ruhrgebied.