DPMC Holding B.V. start Railpark Roosendaal

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Maandag, 9 september 2013

DPMC Holding B.V. start Railpark Roosendaal

De voormalige werkplaats in Roosendaal is overgenomen door DPMC, het holdingbedrijf van Eric van Wijngaarden. Onder DPMC vallen meerdere divisies die in de Spoormarkt actief zijn.

De oude locloods aan de Bosstraat in Roosendaal stond sinds maart jaar weer te huur. De vorige huurder vertrok begin dit jaar met stille trom uit Roosendaal, waarna de loods kwam leeg te staan. Voor Eric van Wijngaarden een unieke kans zijn, zo fel begeerde, Railpark te realiseren.

Eerst heeft de locloods een gedaanteverwisseling ondergaan. Stichting Boei heeft het industrieel erfgoed aan de buitenzijde volledig gerestaureerd en weer in haar oude glorie hersteld. De binnenzijde is inmiddels ingericht als een volwaardige, volledig uitgeruste, werkplaats ten behoeve van goederenwagons en locomotieven.

Nieuw concept
"Met Railpark verhuren wij het spoor en de faciliteiten, inclusief of exclusief personeel. De bedoeling is dat iedere wagonbeheerder gebruik kan maken van de accommodatie. Uiteraard wel conform wet-en  regelgeving en de spelregels die wij als Railpark opstellen.” 

Volgens Van Wijngaarden is er met de invoering in 2009 van de nieuwe wet- en regelgeving met betrekking tot de Entity in Charge of Maintenance (ECM - waarbij het beheer in onderhoud en veiligheid bij de gebruiker van de wagons kwam te liggen - veel veranderd in de markt. “De trend is dat steeds meer operators beheerder worden van de wagon. Als er dan uitval is van een wagon, gaan in veel gevallen de kosten gewoon door. Als DPMC proberen wij daarop in te spelen en wagonhouders meer flexibiliteit te bieden. Het Railpark Roosendaal sluit hier naadloos op aan”, aldus Van Wijngaarden.

Railpark Roosendaal wil een bijdrage leveren aan het terugdringen van stilstand van wagons en locomotieven. Immers stilstand is achteruitgang en kost geld. Door het aanbieden van diverse vormen van dienstverlening (o.a. revisie, spuiten, inspecties en reinigen) realiseert Railpark Roosendaal “one stop shopping”, waardoor stilstand tot een minimum kan worden beperkt.

In totaal heeft Railpark Roosendaal acht sporen. Zes sporen (hebben) met een lengte van 65 meter, waarvan drie met een put. De overige twee sporen (hebben) met een lengte van 85 meter, waarvan één met een put. Van Wijngaarden is voornemens om een aantal sporen dedicated te verhuren. Hiervoor is hij reeds in gesprek met diverse partijen. De overige sporen worden verhuurd op ad hoc basis (dagdelen, dagen of weken).

Volop kansen
Doordat Railpark Roosendaal strategisch is gelegen tussen de twee grootste havens van Europa ziet Van Wijngaarden volop kansen. “90% van al het wagononderhoud kan mobiel worden verholpen, maar voor de overige 10% ben je aangewezen op een werkplaats. Behalve een locatie in Antwerpen is er geen revisiecapaciteit voor wagons in de Benelux. Daar spelen wij graag op in.”

railpark roosendaal3

railpark roosendaal1

railpark roosendaal2

Foto's: Christa van Wijngaarden (DPMC)