Duits akkoord voor uitbreiden Betuweroute Emmerich-Oberhausen

Bron: BMVBS

Donderdag, 25 juli 2013

Duits akkoord voor uitbreiden Betuweroute Emmerich-Oberhausen

Woensdag 24 juli hebben de Bondsregering, die van Noordrijn-Westfalen en Deutsche Bahn een financieel akkoord bereikt over de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen.

Dit is een belangrijke mijlpaal voor het verlengen van de Betuweroute in Duitsland. Hierdoor wordt een flessenhals voor goederentreinen in het traject Rotterdam-Duisburg, opgelost. Het traject neemt 73 kilometer in beslag en in totaal wordt 1,5 miljard Euro geinvesteerd.

De bestaande spoorlijn dat onderdeel is van de Europese TEN-T spoorcorridor Rotterdam – Genua is door groei in het vrachtvervoer tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied een significante bottleneck geworden. In Nederland werd de Betuweroute, het traject tussen Rotterdam en Zevenaar, in 2007 reeds afgerond, maar de voortgang aan de Duitse zijde van de grens verliep tot op heden betrekkelijk langzaam.

De eerste fase van het project dat de installatie betreft van elektronische beveiligingen en de komst van een nieuw control center bij Emmerich, werd vorige maand afgerond. De voltage van het traject tussen Zevenaar Oost en Emmerich zal worden aangepast van 1,5 kV naar 25 kV, gelijkwaardig aan de Betuweroute. Een derde spoor wordt aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen.

Als gevolg van de uitbreiding zullen spoorwegovergangen geëlimineerd dan wel vervangen worden en zal de spoorlijn worden uitgerust met het ETCS (European Train Control System) beveiligingssysteem. Ook moeten 47 viaducten en 11 van de 14 stations herbouwd worden. Tegelijkertijd zullen zullen maatregelen getroffen worden voor de omringende woonwijken. Over een lengte van 75 km zullen daarom geluidsschermen langs de spoorlijn worden geplaatst.

De federale overheid heeft toegezegd € 746 miljoen te zullen bijdragen aan het project, inclusief de € 51 miljoen bijdrage van de Europese Unie. Noordrijn-Westfalen zal voor € 450 miljoen bijdragen, terwijl het resterende deel afkomstig is van DB Netz en andere investeerders.