Eerste trein vertrokken van Railport Lanaken

Bron: Railport Lanaken

Vrijdag, 10 juni 2011

Eerste trein vertrokken van Railport Lanaken

Op 10 juni is de eerste volle trein met 1200 ton hoogwaardig kwartszand vertrokken vanuit Railport Lanaken naar Roemenië.

Met deze eerste trein is de spoorlijn Lanaken – Maastricht na 21 jaar weer in gebruik genomen. De spoorlijn is met subsidie van de Europese Unie gerenoveerd.

Op 17 maart werd de exploitatieovereenkomst tussen het AGB (Autonoom Gemeente Bedrijf) Lanaken en Railport Lanaken ondertekend. Hierbij werd de exploitatie van de nieuwe trimodale terminal in Lanaken, genaamd ‘Albertterminal’, per 1 april in handen gegeven van Railport Lanaken voor de komende 15 jaar.

Ondanks de nog steeds aanhoudende crisis in het goederenvervoer, is Railport Lanaken erin geslaagd om amper 2 maanden na de opstart haar eerste trein te laten vertrekken. “We zijn blij dat we zo snel na de uiteindelijke ingebruikname een eerste trein hebben kunnen verladen en verzenden,” aldus een tevreden directeur Jurgen Gobyn van Railport Lanaken. “Bij andere terminals wordt er eerst een overeenkomst gemaakt met een grote verlader die voor het nodige volume zorgt en dan wordt de terminal gebouwd. Bij ons is het net andersom gegaan,” vult mede directeur Paul Cornelissen aan.

De eerste trein is georganiseerd door Raillogix, een bedrijf uit Rotterdam dat gespecialiseerd is in het opzetten van flexibele spooroplossingen. De wagons voor de eerste trein kwamen op 8 juni aan in Aken-West. Daar werden ze door een locomotief van spoorvervoerder Captrain opgehaald en via Visé en Maastricht naar Lanaken gebracht. De treinmachinist van Captrain heeft speciaal zijn vakantie onderbroken om deze eerste trein veilig naar Lanaken te brengen. Op 9 juni werden de 22 wagons door een wiellader van Wessem Port Services geladen. Op 10 juni is, na de nodige veiligheidsinspecties, de eerste volle trein met 1.200 ton hoogwaardig kwartszand vanuit Railport Lanaken vertrokken naar Roemenië. “Alles is bijzonder vlot verlopen,” vertelt Jurgen Gobyn. “De trein komt binnen 3 dagen aan, na een traject van meer dan2.000 kmafgelegd te hebben. Normaal gezien waren 48 vrachtwagens nodig geweest om deze goederen in Roemenië te krijgen.”

Ook de burgemeester van Lanaken, Guido Willen, was aanwezig bij het vertrek van de eerste trein. “Ik ben zeer tevreden dat er na, wat ik een lijdensweg van 14 jaar noem, nu daadwerkelijk goederentreinen gebruik maken van onze aangelegde infrastructuur.”

De opdrachtgever
De opdrachtgever voor dit eerste transport is Sibelco Benelux. Sibelco heeft vestigingen over de gehele wereld en wint en veredelt diverse soorten kwartszand en mineralen. “Sibelco legt ook in haar logistieke oplossingen de nadruk op duurzame concepten met respect voor de natuur en de omgeving. Voor de belangrijke vestigingen in Heerlen, Maastricht en Maasmechelen is Railport Lanaken uiterst centraal gelegen. Met een kort voortransport over de weg en het hoofdtraject per spoor van Lanaken naar, in dit geval Roemenië, biedt deze terminal een alternatief en kostenefficiënt transportconcept,” aldus een woordvoerder van Sibelco Benelux.

De toekomst
Dat dit geen éénmalig feit is, bewijst het orderboekje van Railport Lanaken. Op 14 juni komt de tweede trein aan. En zodra de eerste trein terug is van Roemenië zal hij opnieuw met 1.200 ton kwartszand naar Roemenië vertrekken. “Verder lopen er diverse gesprekken met grote verladers uit de Euregio om vaste treinverbindingen naar Italië, Spanje en Zuid-Frankrijk op te starten. Deze hopen we na de zomervakantie te kunnen opstarten,” besluiten de zaakvoerders Jurgen Gobyn en Paul Cornelissen.

Onderstaand filmpje geeft een impressie weer van het vertrek van de eerste trein vanaf Lanaken.