Enorme tunnelonderdelen per spoor naar Terneuzen

Donderdag, 16 mei 2013

Enorme tunnelonderdelen per spoor naar Terneuzen

De enorme tunneldelen die worden gebruikt voor de aanleg van een nieuwe tunnel in Terneuzen, worden vanuit Duitsland per spoor aangevoerd. Deze tunnel voor het wegverkeer wordt onder het kanaal van Gent naar Terneuzen aangelegd. Voordelen van vervoer per trein is dat er meer tunneldelen tegelijkertijd kunnen worden meegenomen en dat spoor per definitie beter voor het milieu is. SpoorPro.nl maakte ter gelegenheid van dit transport een interview met zowel vervoerder DB Schenker als inframanager ProRail.

Ton luijsterburg, teamleider van DB Schenker: “Een totale trein bestaat in dit geval uit 17 wagons en op iedere wagon liggen acht tunnelsegmenten. Deze delen wegen bij elkaar 75 ton. Als je dat met een vrachtwagen zou vervoeren, dan zou je drie vrachtwagens per wagon nodig hebben. Een vrachtwagen kan tussen de 20 en 25 ton vervoeren. Je kunt je dus voorstellen hoeveel vrachtwagens er nodig zijn om tunneldelen aan te leveren, waar nu vier treinen per week volstaan.”

Dienstregeling
Woordvoerder René Vegter van ProRail: “Voor het project Sluiskil hebben we gezocht naar ruimte in de dienstregeling om deze treinritten mogelijk te maken. Zo hoeven de tunnelelementen niet over de weg te worden vervoerd, maar kunnen ze met de trein naar Terneuzen komen.”

De Sluiskiltunnel wordt 1330 meter lang. Het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP.

SpoorPro.nl heeft ook een film gemaakt waarin woordvoerders van ProRail en DB Schenker toelichting geven en de specifieke voordelen van spoorvervoert met betrekking tot dit project worden benadrukt.