ERTMS testtrein

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Maandag, 20 april 2015

ERTMS testtrein

Rail Cargo information Netherlands informeert u regelmatig over de ontwikkelingen rond het ERTMS beveiligingssysteem. In de november 2014 editie van het Spoorcafé bracht Jan Willem Lange van Bombardier de spoorsector op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Maar het blijft natuurlijk voor velen theorie. 

Het was dan ook een uitstekend idee van Bombardier om tijdens de recentelijk gehouden Railtech beurs in Utrecht de mogelijkheid te bieden het systeem in praktijk van dichtbij mee te maken. Een beperkt aantal genodigden hadden het voorrecht mee te mogen rijden met de ERTMS testtrein op het traject Utrecht CS – Amsterdam-Zuid.

Tussen Maarssen en Duivendrecht is het ETCS level 2 systeem geïnstalleerd en werkend (naast het huidige ATB EG systeem). De display in de cabine geeft aan welk systeem actief is. Op het moment dat de trein het ERTMS netwerk nadert, volgt een signaal en een melding op het display. De machinist moet het bericht bevestigen en zodra dat is gebeurd, wordt het ERTMS systeem actief. Het display geeft de snelheid van de trein aan (overigens volgt ook een signaal als de trein te hard rijdt) en toot hoe de situatie is op het baanvak voor de trein. Zo kan de machinist zien dat, soms tot 6 kilometer voor hem, de seinen allemaal op groen staan. Op andere plekken is de vrije doorgang beperkt en kan de machinist anticiperen door tijdig snelheid terug te nemen. Dat daarmee kosten bespaard worden, mag duidelijk zijn.

Een ander bijkomend voordeel is dat dit systeem geen seinpalen meer nodig heeft. Geen kans op machinisten die een rood sein missen, maar ook kostenbesparingen door het niet hoeven plaatsen en onderhouden van signaleringen.