EVO: vervoer gevaarlijke stoffen over Betuweroute veilig stellen

Bron: EVO

Woensdag, 11 december 2013

EVO: vervoer gevaarlijke stoffen over Betuweroute veilig stellen

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet ervoor zorgen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor geen vertraging oploopt. Verladersorganisatie EVO stelt dat bedrijven mogelijk schade ondervinden als er geen alternatief komt voor de Betuweroute, die de komende jaren deels gesloten wordt.

Door werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute kunnen er tussen 2015 en 2022 veel minder treinen van dit spoortraject gebruik maken. Staatssecretaris Mansveld zei eerder dat het bedrijfsleven zelf met alternatieve voorstellen moet komen om het goederenvervoer op peil te houden.

Betuweroute
EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, vindt het onverstandig om de rekening van de Duitse werkzaamheden bij het bedrijfsleven neer te leggen. Omdat de haven van Rotterdam blijft groeien, mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte, is het goederenvervoer van en naar de haven voor een alsmaar belangrijker deel op het spoor aangewezen – grotendeels via de Betuweroute. Voldoende spoorcapaciteit over de Betuweroute is daarom belangrijk.

Gevaarlijke stoffen
De Tweede Kamer debatteert morgen (12 december) over het vervoer van gevaarlijke stoffen. In een brief aan de Kamer stelt EVO vandaag samen met dertien andere partijen dat de staatssecretaris alsnog met een plan moet komen dat er voor zorgt dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute ook de komende jaren gewaarborgd is. EVO heeft aangegeven mee te willen denken over oplossingen, zoals meer ruimte vrijmaken voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute.