Goederentreinen compenseren stremming Twentekanaal

Bron: NRC/ NOS

Donderdag, 26 januari 2012

Goederentreinen compenseren stremming Twentekanaal

In de vroege ochtend van donderdag 27 januari is de eerste goederentrein gearriveerd op de openbare laad- en losplek (lalo) in Almelo. Voor Twentse bedrijven als AkzoNobel, Vredestein of Grolsch komt de trein geen dag te vroeg.

Sinds begin deze maand is het Twentekanaal geblokkeerd, doordat bij Eefde een sluisdeur omlaag klapte. Bedrijven moesten hun spullen de afgelopen weken over de weg vervoeren. Dat is veel duurder dan transport over het water. Bovendien raakten de wegen in Twente overbelast.

Vanaf donderdag is er enige verlichting, in de vorm van een dagelijkse goederentrein van zo n 600 meter lengte. Mark Remie, directeur van railvervoerder Raillogix, schat dat het spoorvervoer zo n 30 procent van de weggevallen binnenvaart kan compenseren.

In de nacht van 2 op 3 januari stortte de enorme sluisdeur van Eefde plotseling naar beneden. Twee dagen later werd Remie gevraagd of hij zo snel mogelijk een treindienst kon opzetten als alternatief voor de binnenvaart. Voor Raillogix is dat geen probleem: het bedrijf uit Rotterdam is gespecialiseerd in het charteren van spoorvervoer.

De vraag was waar de trein naartoe zou moeten. Het emplacement bij het Station van Hengelo was te klein. De faciliteiten in het nabijgelegen Almelo waren wel groot genoeg, maar om daar te kunnen lossen was een vergunning van de gemeente nodig. Die vergunning liet echter op zich wachten. Raillogix vervoerde de containers uit de Rotterdamse haven daarom naar Coevorden, waarna ze naar Hengelo gingen: 60 kilometer over de weg naar het zuiden.

De vergunning liet op zich wachten omdat het college van B&W in Almelo zeker wilde weten dat alles juridisch goed geregeld was, vertelt Johan Andela (Milieu, VVD).
"Als we het gewoon door de vingers hadden gezien, dan had de eerste de beste burger die bezwaar had aangetekend bij de rechter, de boel voor maanden stil kunnen leggen.”
Volgens Andela bedraagt de gemiddelde doorlooptijd voor het afgeven van een gedoogbeschikking vier weken. Almelo deed het echter in drie.

Sinds donderdag kan er dus worden gelost op de lalo bij station Almelo. Het emplacement was al een tijdje niet meer in gebruik. De afgelopen weken heeft spoorbeheerder ProRail het terrein weer toegankelijk gemaakt voor vrachtverkeer. Een grote kraan van de Combi Terminal Twente gaat de containers op de trucks zetten.

De treinen worden ingezet zolang de stremming duurt. Rijkswaterstaat verwacht dat de reparatie van de sluis nog een week of zeven in beslag neemt.