GTS start nieuwe spoordienst tussen Moerdijk en Piacenza

Bron: GTS Nederland BV

Dinsdag, 7 februari 2017

GTS start nieuwe spoordienst tussen Moerdijk en Piacenza

De Italiaanse intermodale rail operator GTS Group, met hoofdkantoor in Bari, gaat met ingang van medio februari een driewekelijke spoordienst introduceren tussen Moerdijk en Piacenza en vice versa. Tevens zal de Italiaanse railoperator haar diensten tussen Rotterdam Botlek en Italië uitbreiden van 3x per week naar 5 omlopen per week.

Via Moerdijk worden de provincies Brabant en Zeeland ontsloten. Bovendien is er in Moerdijk aansluiting op de ferry diensten van en naar het Verenigd Koninkrijk van rederij A2B Online. GTS heeft als doel medio september de nieuwe treinverbinding uit te breiden naar 6 vertrekken per week. “De nieuwe treinverbinding sluit perfect aan op de reeds bestaande treinverbindingen op Rome, Napels en Bari en ferrydiensten op UK, Griekenland en Turkije”, aldus Nick Ahsman directeur van G.T.S. Nederland.

Het Havenbedrijf Moerdijk is verheugd met deze nieuwe spoorverbinding. Directeur Ferdinand van den Oever: “Voor onze ambities is het van zeer groot belang dat de haven goede spoorverbindingen heeft. De nieuwe dienst van GTS Group op Piacenza draagt daar aan bij. Het aantal spoorverbindingen in Moerdijk groeit op dit moment snel, en daar zijn we uiteraard enorm blij mee. Het levert een bijdrage aan de verdere verduurzaming van onze haven door het stimuleren van meer vervoer van goederen over water en spoor.”

CCT, directeur Luc Smits, feliciteert GTS met de treindienst op Moerdijk: “De voorbereiding samen met GTS en A2B Online maakt duidelijk dat multimodale concepten bestaande concepten kunnen versterken. Door de nieuwe dienst worden de spoordiensten vanaf Moerdijk naar Italië verdubbeld en bieden we de gezamenlijke klanten betrouwbare en efficiënte multimodale verbindingen met hoge frequentie”.

Teneinde de afhandeling via het spoor en de landzijde sneller en efficiënter te laten verlopen heeft CCT geïnvesteerd in een nieuwe kraan en daarmee een kortere doorlooptijd dan omliggende havens te kunnen bieden.