IMS Cargo kiest voor Duisburg hub en samenwerking met DistriRail voor Rotterdamse haven

Bron: IMS Cargo

Woensdag, 17 augustus 2016

IMS Cargo kiest voor Duisburg hub en samenwerking met DistriRail voor Rotterdamse haven

De Oostenrijkse rail operator IMS Cargo maakt sinds 1 augustus gebruik van Duisburg D3T als Europese hub voor alle treinverbindingen van en naar Zwitserland. Voor wat betreft de Rotterdamse haven werkt de operator nauw samen met DistriRail.

Aanleiding voor deze besluitvorming is de opening van de nieuwe Deepsea Terminals in de Rotterdamse haven, te weten AMPT II en Rotterdam World Gateway (RWG). Als gevolg van de opening van de nieuwe terminals worden de volumes verdeeld over vier tot zes verschillende terminals in de Rotterdamse haven. Dit veroorzaakt een complexe logistiek en een onbalans in de volumes per terminal.

De onbalans bezorgden IMS veel inefficientie en extra kosten door het vele shunten, zowel per trein als via de weg. Met als gevolg dat IMS niet langer in staat was om met rechtstreekse treinen een snelle en betrouwbare shuttle te bieden als alternatief voor de welisware goedkopere, maar langzamere barge-verbindingen.

Door gebruik te maken van de snelle en hoogfrequente verbindingen van DistriRail tussen de Rotterdamse terminals en de Europese hub in Duisburg wordt IMS Cargo veel kosten en inefficiente bespaard. Bovendien profiteert IMS Cargo van de overige spoorverbindingen vanuit Duisburg naar Scandinavië Oost-Europa en ook China.

Mede dankzij dit nieuwe model is IMS Cargo in staat om in plaats van vier rechtstreekse treinen vanuit Rotterdam nu vijf wekelijkse treinen tussen Duisburg en Zwitserland aan te bieden. Door de bundeling van de volumes uit zowel Rotterdam, Antwerpen als andere (lokale) herkomstgebieden is er voldoende volume voor een extra omloop. Vanuit Duisburg worden door IMS Cargo verbindingen aangeboden op Basel Bad, Frenkendorf en Wolfurt.